Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Klart det er logisk at en lege skal tjene bedre enn en matprodusent. Det skal lønne seg å ta høyere utdannelse, det skal være mulig å kunne tilbakebetale det enorme studielånet, det skal være noe i lønna som skal motivere folk til å jobbe turnus og vakter. Og det skal være noe i lønna som gjør at folk ønsker å ta på seg ansvaret for å redde livet til andre. Tror du virkelig at folk hadde tatt helt nødvendig utdannelser på 5-7 år ++ hvis de hadde kunne tjent det samme i kassa på Rema? Alvorlig talt. Jeg mener at høy utdannende er dårlig betalt i forhold til mengden kompetanse og ansvaret de fleste sitter med jeg.
Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke unner folk som jobber som renovatører og hjelpepleiere en akseptabel lønn, men nei, jeg synes på ingen måte at de skal få den samme lønnen som de som faktisk tok seg tid til å studere i årsvis nei.
Nå har jeg vel strengt tatt ikke argumentert for likelønn men mindre lønnsforskjell.
En matprodusent jobber som regel 3 skift på en dag, har sovende nattevakt hele arbeidslivet og kanskje 3 helger fri i løpet av året......
Og er ikke i nærheten av å tjene hva en som sitter i kassa på Rema gjør.
Jeg synes ikke det er rett, og for å snu litt på flisa, så mener jeg at man skal belønne de som tar "drittjobbenene" og går ut i lavstatusyrker langt høyere enn man gjør i dag. Det betyr ikke nødvendigvis likelønn, men mindre forskjeller.