Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-10, 11:05   #103
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslinger

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

At du ikke bryr deg, tolket jeg dit at du ikke forsto. Rett og slett fordi det fremstår veldig merkelig i min verden å ikke skulle bry seg om noe som potensielt kan føre til så store konsekvenser både på individplan men også samfunnsmessig. Dette ble ikke noe mindre merkelig av at du ikke er vaksinemotstander.

Det blir kun konkliktfylt dersom man putter det sammen med at man ikke bryr seg.
Min sønn har rett til å velge å droppe skolen etter han har fylt 18 år. Det er hans rett. Jeg kan ikke ta fra ham retten, men jeg kan bry meg om valget hans. Forsikre meg meg om at han er kjent med konsekvensene av det valget han tar. Det er her moral og etikk, samfunnsansvar, solidaritet osv kommer inn. Det handler ikke kun om hva man etter loven har rett til.

Det siste eksemplet ditt er egentlig veldig godt. Fordi han er din sønn, vil du bry deg om valget hans. Men ville du gått ut og forsikret deg om at ALLE ungdommer over 18 år skjønte konsekvensene av sine valg om utdanning? Eller ville du tenkt at det var deres valg og eventuelt deres foreldre som burde "preke" for dem?

For det er jo det jeg mener. Jeg bryr meg om hva mine aller nærmeste velger. Men samtidig mener jeg at man kan liksom informere "til dit", og etter det punktet må folk rett og slett gjøre sine egne valg. Jeg løper ikke rundt på skolens parkeringsplass og informerer de andre foreldrene om bilsikring hver dag. Jeg gidder ikke. Jeg ser at de kjører med barna usikret. Og jeg vet at det de gjør til og med er ulovlig. Noen av dem har barn som er store nok til å sitte uten barnesete, men jeg vet fortsatt at det er farligere.

Det blir litt for mye misjonering og religion ut av dette. Jeg syns informasjon er greit, men så må enkeltmenneskene også ha lov til å velge. Og mange valg vi tar berører andre enn oss selv. Satt på spissen, hvis alle ungdommer valgte å droppe ut av skolen ville vi i løpet av 30 år få en kollaps i arbeidslivet. Men folk velger forskjellig, og derfor jevner det seg ut. Og vi trenger ikke bestemme for hver og en hva de skal utdanne seg til, slik at det tjener samfunnet best mulig.

Men jeg ser at dette er en ideologisk ting, egentlig. Jeg har tro på enkeltmenneskets frihet og rett til å velge, og tror at nettopp fordi vi velger forskjellig så ender vi i sum med å velge ganske bra.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat