Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)
MER LØØØØNN til stipendiater! *stå på barrikadene*
Men seriøst, jeg tror faktisk at noe av kjønnsforskjellen oppstår i det man får barn. Det har helt ulike konsekvenser for menn og kvinner, også i akademia. Se feks denne publikasjonen: http://www.afi.no/stream_file.asp?iEntityId=3151 Her har de blant annet funnet at ordninger som skal hjelpe småbarnsforeldre - permisjon, ammefri etc gjør at man går glipp av ting som skjer på jobben og mister den kontinuerlige akkumulasjonen av karrieremuligheter i individuell konkurrranse med kolleger og risikerer å komme inn på "mammasporet" og sakke akterut i forhold til kolleger. Der er jeg, gitt. Jeg må jo bare prioriterer barna i denne perioden av livet (og da kommer det nok til å få konsekvenser for senere karrieremuligheter), mens min mann må prioritere sin karriere i denne perioden av livet for at vi skal få råd til de drømmene vi også har utenom jobb.
Eller er det slik at det også er en kjønnsforskjell mellom barnløse kvinner og barnløse menn? Det er jo ikke like mange av dem, så det blir jo vanskelig å vite om disse folkene er spesielle på andre måter også. :hm: