Sv: Dyreeiere og "kosedyr"
Det er mulig å oppdra kattene til en viss grad for å minske problemene det fører med seg at de "vandrer" rundt og gjør livet vanskelig for naboer og slikt.
Feks har vi det slik at vi alltid har ropt inn katten. Da han var liten gjorde vi det kjempeofte, dermed går katten aldri langt. Han holder seg innenfor radiusen han hører oss stort sett.
Han har kasse inne hele året, og går gjerne på den. Særlig på vinteren når det er mye snø nedi skogen her, for da er det vanskelig for han å bevege seg utenom der det er brøytet. Ved å følge med litt på hvor han går tror jeg også vi kan klare å korrigere han litt om vi hadde sett han gikk og bæsjet hos naboen. Heldigvis har vi en fin skogflekk nedenfor hagen han heller vil være i.
Han er kastrert, og det gjør at han er veldig lat. Han må kastes ut. 
Han får skikkelig fòr. Det gjør faktisk at han ikkebæsjer enorme mengder. Det er stor forskjell på kattekassen om man bytter fòr altså.
Selv om jeg er katteeier er ikke jeg heller glad for kattegjester i store mengder rundt husene her. Det er mange katter der jeg bor (byggefelt), og hadde vi ikke hatt katt allerede hadde jeg nok ikke anskaffet en her vi bor nå.
Det er stor forskjell på kattehold ser jeg. Naboen har feks tre katter han ikke tar vare på i stor nok grad, og de er ofte rundt her på jakt etter mat faktisk. Og så har vi en nabokatt som gjerne går inn hos andre, sånn at man må følge med. Hadde jeg fått beskjed av naboene at katten min gjorde det hadde jeg forfulgt han ute noen ganger innimellom for å prøve å stoppe han fra det tror jeg. Det er virkelig ikke noe særlig. Ikke fra mitt ståsted heller fordi jeg ikke ønsker han skal bli innestengt noe sted i tillegg til at det er plagsomt for andre.