Sv: Dyreeiere og "kosedyr"
Er det rart det er krig i verden?
Der jeg bodde tidligere, var det mange barn. Jeg liker stort sett barn. Jeg liker ikke barn som tar seg til rette, ikke respekterer naboens utemøbler, veranda, hage, leker som ligger ute, som sykler mellom bilene, som kikker i postkassen, som leker med sand og søle over matten på trappen, som kliner tyggis på trapperekkverket, som hyler, bråker og slåss. Jeg liker ikke foreldre som sier at slikt må man bare finne seg i når man bor i et boligfelt.
Kattene i nabolaget var uproblematisk, hundene likeså. Sistnevnte hadde man jo kustus på.
Hvis folk synes katter og hunder skal holdes under kontroll, være i hundegård/kattegård, hvorfor gjelder ikke de samme kravene for barn? Hvorfor skal ikke naboer som føler seg brydd av ustyrlige unger kunne si fra?
Jeg har to katter, begge (stort sett innkatter), de gangene de har vært ute, kommer de inn for å gjøre fra seg. Det er kaldt ute, og det er ultrabortskjemte...Det er forøvrig snille og greie, og jeg har aldri sett antydning til hverken fresing eller tenner. Det har jeg forøvrig til gode å oppleve fra noen katt, men jeg vet jo at også katter i særlige situasjoner er i stand til å gjøre det. Hunder derimot, har jeg både opplevd som truende og blitt angrepet av. Selv vokste jeg opp med store schäferhunder, som forøvrig alltid var i hundegård når de var ute.
Jeg forventer at hundeeiere overholder båndtvangen, men har sørget for å lære vesla grundig opp i hvordan man oppfører seg ovenfor hunder - særlig løse hunder, slik at jeg vet at hun ikke uforvarende provoserer hunder, og slik at jeg vet at hun kan lese situasjoner som kan oppstå. Hun vet også at katter kan bli sinte, og at løse dyr som sådan ikke er "fritt vilt" hva gjelder kosing og klapping. Og hun vet selvsagt at gul snø og bæsj ikke skal i nærheten av munnen!
Slik har jeg tro på å leve fredelig med naboene - de holder hunden i bånd - jeg instruerer barnet mitt slik at hun respekterer andres dyr, og sørger selv for å gjøre det samme. At dyr (hunder, katter, fugler, mus, kaniner, oter, mår, mink osv) bæsjer, er nå engang en del av naturen.