Sv: Tjener/stuepike
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jammen, Lisa, er det ikke det viktigste å faktisk gjøre noe som fungerer? Å spy av dobbeltmoralen må du gjerne gjøre, men det hjelper liksom ikke så veldig mye.
For å illustrere: I England på 1800-tallet (tror jeg det var) ble det innført en ny beregningsmetode for eiendomsskatt. Folk måtte skatte i henhold til antall vinduer boligen hadde. Resultatet av det var at engelskmennene fikk et liv i mørke, fordi de bygget hus med nesten ingen vinduer. Sånn er mennesker - vi gjør tilpasninger for å slippe å betale. Så også nå med svart arbeidskraft. Å ikke betale skatt er ulovlig. Allikevel gjør folk det, fordi det er knapt noen som helst risiko forbundet med det, og det er mer tungvint å betale hvitt. Så når folk flest står overfor en timepris som er valgfri, enten 120 kr eller 250 - vel, så velger de fleste 120. Og det er det bare å slutte å sutre over, og heller bekjempe på annet vis. Folk flest bruker ikke egen lommebok for å sikre rettferdighet. Det må skje på annet vis.
Og du, det nytter ikke å bruke argumenter som at sosial dumping er slemt. De fleste av oss vet det, og tar et aktivt standpunkt mot det. Men det er samtidig lov å si at man ikke tror på at det forsvinner uten at man har et bedre system.
Jeg tror problemet er at de fleste tar et standpunkt mot det men det gjør det alikevel, dvs ansetter svart vaskehjelp. Dette er i alle fall noe jeg føler og ser i kretser rundt meg og det er her jeg mener problemet ligger. Og det var her Simen Sætre sin bok var så interessan å lese. Moralen til folk, hva angår oss nordmenn også, er jo rikere og fetere vi blir, jo mer hjelp ønsker vi å kjøpe oss til private tjenester også, og moralen forsvinner gradvis. Det har nå blitt legitimt, også blandt de "korrekte" å kjøpe seg svart vaskehjelp. Det er noe riv ruskende galt når det er helt ok å sitte å diskutere hva den polske vaskhjelpen gjør for en hundrings i timen. Herregud, hva er det som har skjedd tenker jeg da når folk ikke ser noen problemer med dette men i neste øyeblikk tar avstand fra sosial dumping om de blir spurt om det. Har folk blitt helt blottet for dobbeltmoral?
Da jeg satt der på mandag (på Fafo) så ønsket jeg så inderlig at de skulle be de i salen som hadde en av disse kvinnene som ble brukt som eksempel, rette opp hånden. Jeg tipper det ville ha vært svært mange. Så kan man jo lure, hvor mange av "oss" dvs vår generasjon, har foreldre som ville ha synes det var ok med svart vaskehjelp?
Noen ting i samfunnet kan fikses med lover og regler, andre ikke. Hvis, som noen sier i tråden, hvit vaskehjelp virkelig ikke koster så mye mer når det kommer til stykke så er det ikke her problemet ligger. Da ligger det vel heller i at det flommer over av tilbud med billige øst Europeiske kvinner som tilbyr sine tjenester og folk driter i moral og sier ja takk. Det er en uting og selv om tilbud - etterspørsel sier at det antakeligvis vil fortsette å skje så er det ingen grunn til å ikke fremhever eller jobbe med holdninger til dette. Som med så mye annet i samfunnet.
Så leser jeg på SSB sine sider at det stort sett er folk i Oslo og Akershus med gode inntekter som kjøper seg privat renhold. Og det er jo bare trist, for de har jo råd til å betale den hundringen og litt mer det koster å ha hvit vaskehjelp.
Sist redigert av Lisa : 11-03-10 kl 10:30.
|