Sv: Bøker lest i 2010
anuar
1. Jason Fforde: The Well of Lost Plots. Helt strålende humor
2. Stephanie Pearl-McPhee: Knitting Rules. Delvis morsom, men ikke hennes beste.
3. Arto Pasiliinna: Kollektivt selvmord. Kjempemorsom og absurd humor. Veldig skandinavisk. Anbefaler den gjerne videre.
4. P.D.James: The Murder Room. Jeg har alltid sansen for P.D.James. Kanskje ikke hennes beste bok, men absolutt lesverdig.
5. Maeve Binchy: Night of Rain and Stars. Egentlig litt skuffet. Jeg liker Maeve Binchy, men dette må være den dårligste boken hennes. I hvert fall den dårligste jeg har lest.
6. Camillla Läckberg: Havfruen. Veldig godt skrevet, og veldig trist. Jeg synes at det er vondt og vanskelig med bøker der barn har det vondt, og her er det et barn som har hatt det fryktelig vondt. 
7. Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1. Etter all avisdiskusjonen og etter at en vennninne anbefalte den veldig, så fant jeg ut at jeg måtte lese den. Og jeg synes at den er god. Til dels veldig godt skrevet, og med en vilje til å fortelle fra eget liv, som jeg synes er fascinerende. Jeg har leste i halvannen time nå i morges og det er en bok som ikke helt gir slipp på deg.
8. Gert Nygårdshaug: Den balsamerte ulven. Jeg synes at Nygårdshaugs kriminalromaner, med alt matsnakket og filosoferingen er ganske morsomme, om enn litt spesielle. Dette er nok ikke den beste.
9. Chaim Potok: My name is Asher Lev. Potok skriver om det svært ortodokse jødiske miljøet i New York. Jeg kan ikke mye om det, men hans skildringer er i hvert fall veldig gode. Og dette er en av hans aller beste bøker. Jeg har lest den mange ganger, og synes at den er like sterk hver gang.
10: Chaim Potok: The gift of Asher Lev. Oppfølgeren til den forrige. Ikke fullt så god, men fremdeles sterk. Om konflikten mellom individets behov og ønsker og felleskapets behov og ønsker.
Februar
11. Kate Morton: The house at Riverton. Helt grei og romantisk, men ingen stor leseropplevelse.
12. Joanna Trollope: Other peoples children. Interessant om "det utvidete familiebegrepet".
13. Mercedes Lackey: Storm warning. Lackey skriver "tenåringsfantasy". Avslappende lesing når jeg er trett.
14. Mercedes Lackey: Storm rising.
15. Qiu Xiaolonng: En rød heltinnes død. Krim fra Shanghai. Like morsom for miljøskildringene som for selve krimgåten.
16. Mercedes Lackey: Storm Breaking.
17. Kathy Reichs: Cross Bones. God krim om du liker Patricia Cornwelltradisjonen.
18. Conversations with Chaim Potok. En samling med intervjuer. Forsåvidt interessant, men det ble mye gjentakelser.
19. Raymond Fiest: Rides a dread legion. Det er egentlig lenge siden Fiest var en god fantasyforfatter. Men jeg er trofast og klarer ikke å la være å lese de nye bøkene likevel. Han var jo så god tidligere. 
Mars
20. Karl-Ove Knausgård. Min Kamp 2. Bedre enn eneren. Jeg er fremdeles fascinert.
21. Dan Brown. The lost symbol. Den dårligste så langt. Brown er spennende, men jeg blir litt lei av alt våset.
22. Donna Leon. The girl of his dreams. Leon er min yndlingskrimforfatter for tiden og denne er like god som de andre.
23. Chaim Potok: The chosen. Nesten like god som Asher Lev. 
24. P2 akademiet 04-10.06. Allmenopplysning er morsom dolektyre.
Lydbøker
1. Michael Palin: Around the world in 80 days. Jeg er stor Palin fan. Han skriver godt, og han leser godt og lydbøkene hans er en fryd. Anbefalt
2. Alexander McCall Smith: Portuguese irregular verbs. Den tyske språkprofessoren Moritz Maria von Igelfeld er aller best når det er Hugh Laurie som leser.
3. Odd Børretzen: Min barndoms verden. Odd er stor, både som forfatter og som høytleser.
4. Anonym: Kongepudler. Boken er stor, men jeg blir ikke fortrolig med Bjørn Sundquist som høytleser.
5. P.D.James. The private patient.
|