Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-10, 21:26   #54
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Hvorfor drikker du ikke"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spørsmål etterfølges av kverulering og påstander om at ungene mine kommer til å bli fylliker fordi jeg ikke viser dem hvordan man kan drikke med måte.

Så frekt! I følge den teorien er jeg fyllik, jeg da. Foreldrene mine var avholdsmennesker da jeg vokste opp, uten å egentlig ha noen spesiell grunn til det. Det var flere avholdsfolk i omgangskretsen deres, i tillegg hadde de ikke så romslig økonomi, derfor prioriterte de aldri å kjøpe eller drikke alkohol. Nå kan de godt ta et glass innimellom, og kjøper selv også. Selv smakte jeg ikke alkohol før jeg var 20, og jeg er også måteholden. For meg er det utenkelig å drikke alkohol foran barn. Jeg kjenner til familier der det drikkes foran barn, og alkoholkonsumet til ungdommene der er nå langt større enn mitt eller mine venners noen gang har vært.

Min erfaring er at spørsmål om hvorfor man ikke drikker er regelen snarere enn unntaket, og ofte trekker folk bare egne konklusjoner også. Faren min er ateist og er temmelig lei av at folk går ut fra at han er kristen, fordi de ikke ser ham drikke. Selv har jeg ofte opplevd at folk ikke respekterer det om jeg sier at jeg ikke drikker, da skal de alltid sjenke meg. Hyggelig at folk vil dele, men ikke så trivelig at de ser på meg som en taper om jeg takker nei.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat