Sv: Barnehageansattes arbeidstidsavtale
Jeg tenker at jeg gjerne skulle brukt all min tid i sammen med barna når jeg er på jobb. Jeg er ped. leder, og 4 timer av mine 37,5 timer i uka skal gå til ubunden tid hvor jeg oppdaterer meg faglig, planlegger det ped. arbeidet m.m. Jeg forstår at det kan oppfattes frustrerende når den med den ped. utdannelsen faktisk er minst i sammen med barna.
Avdelingsmøter er viktige for at personalet på avdelingen skal kunne snakke sammen og evaluere og forbedre arbeidet med barna.
Leder møter er viktige for at ped. lederne og styrer skal få snakket om det ped. arbeidet og driften av b.hg.
Møter med eksterne samarbeidspartnere, som ppt, barnevern, logoped, BUP o.l. må holdes på dagtid fordi ingen er på jobb på kvelden.
Hvis alle møter skal holdes utenom arbeidstid vil de ansatte være mer borte fra avdelingen. Dette må nemlig avspaseres, og i min b.hg. avspaserer vi time for time + overtidstillegget (vi tar ut overtiden i tid og ikke penger). Dvs at et møte på en time gir 1 1/2 time avspasering.
Men hva med alle de oppgavene som pedagogene gjør i barnehagen som barna ikke må delta i. Rydding av kjøkken, koste gulv, henge opp barnas produkt på veggene, hente materiell og legge på plass materiell o.l. Det bør kanskje de ufaglærte ta seg av, eller? Det er faktisk slik at ped. ledere utfører de samme arbeidsoppgavene som en assistent, men en ped. leder har i tillegg personalansvar på avd., planlegging, evaluering, dokumentasjon, foreldresamtaler, ansvar for tilrettelegging til barn med spesielle behov, veiledning av barn/ansatte/foreldre, oppdatere seg faglig.....
Som pedagog mener jeg at vi må være flinke til å delegere oppgaver til assistentene og fagarbeiderne. Huske at jeg har utdannet meg til en jobb med barn, og derfor la andre også ta seg av oppgaver som ikke involverer barna, og delta med barna selv. Det er desverre slik at mange pedagoger velger å sitte på kontoret i stedet for å være ute i sammen med barna. Rydde kjøkkenet i stedet for å delta i garderoben når barna kler på seg o.l.
Jeg sier ikke at alle er slik! Men jeg mener faktisk at det bør være en viss forskjell på arbeidsoppgavene til pedagogene og assistentene. Jeg synes det er trist at kjøkkenhjelpen ble borte, det er med på å ta tiden til pedagogene bort fra barna. En kan nok definitivt bli flinkere til å ta med barna på kjøkkenet, men for å få logistikken til å gå opp med møter, pauser, legging av barn o.l. blir det desverre alt for ofte slik at de voksne gjør jobben alene.
Siden jeg har valgt førskolelærer utdannelse, bør min tid i b.hg. så langt det er mulig gå til å være der barna er! Være en voksen som er tilstede for barna og er en god rollemodell!