Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-10, 20:33   #33
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Før regnet de vel at ett hundeår tilsvarte 7 år. Kommer veldig an på rasen hvor lenge den lever, når hun (HI) også nevner at dette er en rase man ofte må ha keisersnitt på så tenker jeg at det er viktig at man setter valper på tispene mens de er "i sin beste alder".

Og som Kanne nevner så vil det nok ta lang tid før det "passer". Jeg ville heller hatt valper i hus mens jeg var gravid enn med et 2 mnd gammelt barn for å si det slik ... Og når oppdretter har tilbudt seg å ha hvalpene hos seg så skjønner jeg ikke helt hva som er så problematisk med å ha et kull på tispen? (Nå tenker jeg problematisk i forhold til praktiske ting. Det er jo folk som er motstandere av avl av helt andre grunner, men i dette tilfeller har jo HI faktisk sagt ja til å ha et kull på tispen.)

Ja som sagt tidligere , det vil ikke være forsvarlig å sette valper på en eldre tispe, ideelt sett bør en tispe få sitt første kull i 2-3 års alderen.
Ja det er veldig ok at oppdretter vil ha kullet hos seg, noe annet er ikke mulig og heller ikke forsvarlig da jeg overhode ikke har noe erfaring med valping og valpekull. Det er vel heller andre grunner som gjør at jeg vegrer meg for å ha kull.

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Så lenge du muntlig har sagt deg villig til et valpekull og oppdretter stiller opp for å ha tispen med valper, da er det bare å finne løpetiden og få det unnagjort.

Jeg hadde ikke kjøpt en valp til fullpris med en slik muntlig avtale.

Du har rett, i etterkant ser jeg at jeg ikke burde gått med på å kjøpe en valp under slike betingelser.

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

ja skall vi se. Jeg driver med hundeoppdrett seriøs hundeoppdrett sådann. Mye skurrer i den historien her. HVilken hunderase er det det er snakk om? HVorfor jeg spørr er fordi agria forsikring har keisersnitt sperre på avlsforsikringen dems på følgende raser : Mops, pekigneser, boston terrier , engelsk og fransk bulldog. Er det ikke en av disse rasene kan du forsikre hunden din med agrias avlsforsikring og få tilbake pengene ved eventuell keisersnitt.

Men altså har du vert på hundeutstilling med hunden din?? HVis du ikke har det og oppdretter ikke stillte det som kriterie anser jeg ikke denne oppretteren som seriøs! Hunden SKALL stilles (eller metaltestes, andre meritter feks, agility jakt,osv) den skall ikke avles på før dette er gjort! En opdretter skall ikke foreslå noe slikt uten at dette er gjort. Hvis opdretteren hadde vert så optatt av linjen denne hunden har hadde hun ikke solgt den eventuellt satt den ut på for. De fleste hunderasene har ett minimumskrav på oppnådde resultater som avlskrav. Mine avlskrav innebærer i hvertfall ett cert på hunden (helst tre), sunn (testet for diverse sykdommer typisk for rasen) og passende med mitt avlsarbeid. Så er noe av dette blittn gjennomført?? Hvis ikke og opdretteren ikke har krevd noe av dette, hadde jeg deffinitivt ikke satt valper på hunden. Det finnes VELDIG mange valper og kun de færesste tispene egner seg for oppdrett. Så jeg hadde sagt dette til opdretteren om hun fortsatte å mase nemlig at du anser dette som useriøst og ikke ønsker å ta del i useriøst hundeopdrett.

Jeg har en fransk bulldog og ingen forsikring dekker keisersnitt for denne rasen. Jeg må ta kostnaden med keisersnitt selv.
Jeg går regelmessig på utstillinger, mangler et lite cert for å kunne ta championat. Jeg stusser også over at oppdretter solgte hunden da hun er veldig påpasselig med å sikre seg de "beste" valpene selv. Hunden min er ikke testet for diverse sykdommer og oppdretter har heller ikke krevd dette.
Jeg stiller også spørsmål ved oppdretters seriøsitet, da det virker som man er nødt til avle på enhver tispe uansett når det gjelder denne rasen. Jeg har ikke opplevd dette presset på tispeeiere når det gjelder andre mer utbredte raser.

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Skalvise: Dere fikk tilbudet om å kjøpe valpen på betingelsen at hun fikk sette valper på den ... Hvis dere ikke hadde lovet dette, hadde dere ikke fått valpen, sant?

1) Vi er enige om at en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Det at det er en dårlig avtale full av hull og mangler er ingen unnskyldning. Noe å tenke på til neste gang?
2) Time is of the essence. Klart dama vil ha valpekullet nå og ikke når tispen er i hunde-førtiårene og fruktbarheten begynner å dale ...
3) Dere har allerede utsatt dette et år, da er det ikke så rart om masingen intensiverer.
4) Dama har kommet med et tilbud om å overta bikkjen under avlen, det må da være en grei løsning?
5) Du må gjerne nekte å sette valper på bikkjen, det er din bikkje, og hun har neppe en god sak i et konfliktrådlignende organ på grunn av manglende bevis for avtalen. Hvis du er en sånn person som ikke er opptatt av å holde ord og å forholde seg til vanlig folkeskikk og slikt ...

Det er godt mulig at jeg ikke hadde fått kjøpe valpen hvis jeg ikke hadde gått med på betingelsene. Jeg er en person som holder ord og står for det jeg sier og gjør, men ser i etterkant at det ikke var noe klokt valg å kjøpe valp med slike betingelser. Det er derfor hele situasjonen oppleves så vanskelig da både livssituasjon og standpunktet mitt har endret seg siden jeg kjøpte valpen. Jeg mener det må være rom for å kunne ombestemme seg? Det er tross alt ikke noe man skal ta lettvint på, hvis det ikke hadde vært for presset fra oppdretter så hadde jeg aldri vurdert å ha et valpekull.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg tenker at så lenge du har betalt full pris for hunden, ikke skrevet under en avtale, og så lenge det ikke var en FORUTSETNING for kjøpet av valpen(at du skulle sette valper for henne) så kan du egentlig gjøre som du vil! Hun kan vel ikke tvinge deg hvis det passer dårlig for dere?

Jeg håper virkelig ikke hun kan tvinge oss til det, men jeg kjenner på at oppdretter vil bli meget skuffet hvis jeg velger å ikke ha kull.


Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg har hatt noen kull her, og vi har kun et besøk hos veterinærmed kullet.
Egentlig ikke mye pes med valpekull. De første ukene ligger de stort sett bare og sover.
Det er igrunnen de to siste ukene de er ganske aktive.
Jeg kjøpte kompostbinger på Plantasjen og lagde en stor binge. DA hadde de mye tumleplass og de holdt seg på et sted.

Altså, noen valpekjøpere bare adopterer man fullstendig inn i sin familie.
Da er det bare helt nydelig å bruke mye tid på de.

Vel jeg har opplevd det motsatte. For det første har man keisersnitt noe som kan føre til komplikasjoner. Dessuten er det første døgnet utrolig kritisk for valpene, vanlig å miste en valp eller to i løpet av første døgnet. Faktisk hele de to første ukene må man følge valpene 24/7 for å se til at alle klarer seg. Det kan også skje at moren ikke har nok melk til valpene slik at man må få tak i morsmelk erstatning o.l

Min oppdretter er veldig nøye på utvelgelsen av valpekjøperne, hun bruker mye tid på å bli godt kjent med den enkelte, det skal mye til for å tilfredstille kravene hennes.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat