Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-10, 19:57   #32
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om det var en forutsetning for kjøpet så er du bundet av dette. Men du er ikke bundet til å ta det oppi alt hjemme hos deg. Han får heller låne hunden din den tiden det tar da - og gjøre jobben selv.

Ja, det er oppdretter innforstått med, skal det være et kull så må oppdretter ha kullet hos seg siden jeg ikke har anledning.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En muntelig avtale er like bindende som en skriftelig avtale. Personlig må jeg jo si at jeg synes oppdretter har stukket seg langt hvis h*n er villig til å ha hvalpene hjemme hos seg, da faller jo veldig mye av arbeidet på deg bort. Samme gjelder jo dette med avtaler med de som har hannhunder. Jeg ville jo trodd at oppdretter ordnet dette også? Og økonomisk (i forhold til keisersnitt) så er det jo ingenting som har forandret seg fra den opprinnelige avtalen.

For mange oppdrettere er det viktig å ha linjer å vise til og det er ikke uvanlig med slike betingelser (om avl) når man kjøper hunder. Jeg skjønner godt at oppdretter gjerne ønsker at du holder din del av avtalen. Hvilken rase er det, forresten?

Det vil være oppdretter som tar seg av valget av hannhund også, i samarbeid med meg. Når oppdretter har kullet hos seg vil hun har førsterett på en eventuell valp samt få denne valpen gratis som kompensasjon for arbeidet med kullet. Rasen er fransk bulldog.



Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg er enig i at dette er en merkelig måte å gjøre det på. Jeg trodde man fikk hunden til redusert pris/gratis, for så å få beholde en av valpene (evt få pengene for den) når kullet skal selges. Å gi noen "vilt fremmede" ansvaret for alt sammen over en muntlig avtale virker veldig dumt og risikabelt. Oppdretter kan i alle fall ikke ha noe krav på å få beholde pengene man evt måtte tjene på dette.

Det er jeg som er eier som vil få "inntektene" for salg av valpene, men må regne med å gå i minus da man er helt avhengig av et større antall valper, noe denne rasen vanligvis ikke får, normalt med 2-4 valper i kullet. I tillegg er det ofte 1-2 faller fra det første døgnet. I tillegg har man jo også utgiften til keisersnitt som ligger på kr 9000.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så lenge det ikke er et tidsaspekt inne i det hele, så må hun strengt tatt ikke gjøre noe som helst NÅ, ergo må oppdretter holde godt kjeft og vente til det passer. Jeg hadde ikke giddet gjøre noe som helst fordi det passer andre og spesielt ikke om de pusher det.

Tidsaspektet vil være tilstede da det ikke er hensiktsmessig å avle på en eldre tispe.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det virker som at denne avtalen er noe du burde holde, ja. Og jeg skjønner at oppdretter er uålmodig, når det "stadig" dukker opp nye grunner for å la være å fullbyrde avtalen. Det var jo et fair tilbud fra oppdretter at de kunne ha hunden hos seg under avlen og valpetida. Bor dere langt unna? Hadde det vært mulig å komme på besøk mens hunden bor borte? Og hvor lenge er det i så fall snakk om?

Ja jeg vet at jeg egentlig burde holde avtalen, er derfor jeg sliter med hele situasjonen, har virkelig dårlig samvittighet overfor oppdretter, samtidig som jeg ikke vil gå på akkord med meg selv..
Ja det er fullt mulig å ha god kontakt med oppdretter underveis, vi bor bare 10mins biltur unna. Hunden vil da bo hos oppdretter fra valping til valpene er leveringsklare, en to mnd periode.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Dere burde laget en skriftlig avtale, men jeg ser ingen grunn til at du skulle ha reduksjon i pris. I dette tilfellet tenker jeg oppdretter har sett at dette er kullets beste tispe og at det er ønskelig at denne tispen får valper slik at genene føres videre. For å sikre seg dette har oppdretter lagt føringer på kjøpet. De godtok du da du kjøpte hunden og er derfor pliktig til å følge opp.

La oppdretter gjøre dette og ha din hund hos seg så lenge det er nødvendig. Det er snakk om et par måneder.

Ja du har helt rett. Jeg ser i etterkant at jeg ikke burde inngått en slik avtale, men da tilbudet om valp var tilstede så tenkte jeg ikke over betingelsene, i og med at jeg hadde ventet på valp i over 2 år.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er for øvrig enig i at det burde vært en skriftlig avtale, og den avtalen burde også tatt høyde for tidsaspektet og hvordan gjennomføre dersom det ikke passer for dere, etc. I deres situasjon kan det jo gå år og dag før det blir aktuelt med et valpekull, vel? (Bli gravid, være gravid, spebarnstid). Kanskje du i det minste skal forklare for oppdretter hvordan du ser for deg de neste par årene, og anslå tydligere når det kan bli aktuelt?

Ja har prøvd å forklare oppdretter dette, men problemet er vel heller at tiden jobber mot meg da det ikke er forsvarlig å sette kull på eldre tisper.

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Også enig i at oppdretteren ikke har vært proff. Rart med prisen og rart det kun var muntlig, hvis det var så viktig. Tenker at lysten på kull er sterkere hos henne nå, enn da du kjøpte. Derfor presser hun på tross av dårlig forarbeid. Jeg forstår godt du ikke vil ha hunden din hjemmefra, særlig i en sånn situasjon. Og at du ikke har anledning til å ta jobben selv. Lett å være moraliserende ovenfor andre, i din situasjon tror jeg helt ærlig jeg ville trenert hele greia, om det ikke kommer mer alvorlige utspill fra henne.

Jeg har egentlig ingen problemer med å sette bort hunden et par mnd, bortsett fra at jeg vil savne henne enormt! Det er vel heller det faktum at jeg ikke vet hvorvidt jeg klarer å gå fullt og helt opp i jobben, jeg vil gjerne være involvert 100% i hele prosessen, ellers kan jeg like godt la være.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat