Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 13:19   #2
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Først og fremst tenker jeg at debatten er nyttig og nødvendig. Sykefraværet er økende, ingen vet helt hvorfor, leger forteller om pasienter som krever sykemeldinger og bytter fastlege hvis de ikke får viljen sin, sykefraværet koster samfunnet store summer, masse folk står utenfor ordinært arbeidsliv og henger og svever i tomrommet mellom ulike systemer og ytelser. Det er nødvendig å gjøre noe, og derfor er debatten også nødvendig. For det er klart at det er mange innfallsvinkler i en slik sak.

Jeg skjønner at noen føler at dette blir litt personlig eller belastende. Debatten er likevel ikke på enkeltpersoner, men på systemer, kostnader og årsaker.

Jeg er ikke kompetent til å mene noe om årsakene til det høye sykefraværet i Norge, og strengt tatt ikke om sykelønnsordningen heller. Jeg kjenner ikke detaljene godt nok. Men min oppfatning er at det er generelt litt for enkelt å bli sykemeldt. Enkelt både i betydningen at legene skriver ut sykemeldinger nærmest forebyggende, og enkelt i betydningen at da stilles det ingen krav til den sykemeldte.

I forhold til komme tilbake i arbeid viser tall fra NAV at jo lengre du er borte, jo mindre er sjansen for å komme tilbake til arbeid. Med forbehold om at jeg husker feil mener jeg at tallene sier ta etter 3 mnd er det bare 50 % som kommer tilbake i jobb. Og dette er alarmerende! Og viktig, også for den sykemeldte. Det blir vanskeligere å komme tilbake jo lengre du er borte. Man sakker akterut i forhold til arbeidet, mister kontakten med kollegene, mister oversikten over utviklingen på arbeidsplassen, glemmer detaljer, og det blir ofte en psykisk barriere for å komme tilbake.

Så ja, det er viktig å ta tak i dette, og forhindre at folk ender opp som uføre hvis de ikke absolutt må bli uføre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat