Sv: AMK, Oslo
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg har nå hørt på lydfilene.
Jeg må bare si at jeg er rystet. Dypt rystet. Sjokkert.
De prøvde så godt de bare kunne å få hjelp såvidt jeg kan høre. De høres ut til å ha gjort så godt de bare overhode kunne for å få hjelp.
Vi kan umulig ha hørt samme klipp. På AMK har man startkort man følger, uansett case. Første spørsmål er HVOR er pasienten - dette er man nødt til å ha spikret først, det hjelper ikke at innringer snakker om hvor dårlig svigermor er, når man ikke vet hvor hun er. Som du sikkert vet jobber det flere mennesker på AMK, så ressurskoordinator kan bryte inn i samtalen og spørre om adresse hvis noe skulle være uklart. Man SKAL altså sikre adresse, kommune og hvilket telefonnummer vedkommende ringer fra først. Blir linjen brutt eller noe, må operatøren ringe opp igjen til pasient/innringer, så da er det viktig at innringer oppgir hvilket nummer han eller hun ringer fra, slik at man kan kontrollere at opprinnelsesmarkeringen er riktig. Deretter spør man HVA er problemet. I den rekkefølgen.
Operatøren sier i lydklippet at hun er i ferd med å sende ut ambulanse, hun må bare få svar på noen spørsmål først. Det at han legger på og ringer opp igjen forårsaker også et tidstap her. Når han ringer på igjen, er det neppe samme personen som tar telefonen, og da må den nye opertøren finne turen og prøve å sette seg inn i saken. Ergo stille spørsmål på nytt. Det at innringer også sier at svigermor blør eller noe, viser jo også at det er vanskelig å avgjøre hastegraden når innringer gjør det så vanskelig for operatøren å innhente nødvendig informasjon om pasienten. Det ringer stadig vekk folk og forlanger ambulanse til kutt i fingeren og lignende.
Ved å sikre alle disse opplysningene hjelper man absolutt innringer og pasient. Jeg skjønner ikke helt hva det er med spørsmålene til operatøren du mener er lite til hjelp? Det er først når innringer blir ufin og frekk at operatøren kommenterer det. Jeg oppfatter her en innringer som ikke samarbeider og svarer på spørsmålene, og som bare er ute etter å true og være ufin. Det virker ikke som han prøver å hjelpe svigermor, det virker som han prøver å hevde seg på et vis, og han behandler operatøren som en "sendegutt" som bare har med å adlyde hans ordre!