Karensdager kunne fungere, i hvert fall når det gjelder den typen folk som betrakter sykedagene som ekstra feriedager det er meningen at de skal bruke opp hvert år. Sånne finnes dessverre. Jeg ser to store ulemper med karensdager. De lavtlønte ville kanskje ikke kunne ta seg råd til å være syke når det var nødvendig og alt for mange ville gå på jobb med sykdommer som kunne smitte over på andre på avdelingen slik at man til slutt endte opp med mange syke i stedet for bare én.
Det finnes garantert ting som bedriftene kan gjøre for å få ned sykefraværet og dette handler garantert mye om trivsel og arbeidsforhold. Problemet er vel at det er det offentlige som er den store synderen her. Det er her folk tynes ved at det er for få folk på vakt i helsevesenet eller at det generelt er for få stillingshjemler i skole, SFO og barnehager. Her i kommunen finansierer man driften av skolene ved å spekulere i at eldre lærere blir langtidssykemeldte. Da kan man sette inn nyutdannede, i beste fall, eller ufaglærte. Disse er mye billigere å lønne og mellomlegget mellom lønningene brukes til drift av skolen. Da stiller jo jeg meg spørsmålet om hvor interessert man egentlig er i få ned sykefraværet. Det ville jo tvert i mot være en fordel å få det opp...
Jeg mener vel at staten dytter mye over på arbeidsgiverne her. Det aller første man burde ta tak i etter min mening er sykehuskøer. Rask og effektiv behandling av skader og plager som egentlig er banale nok å behandle burde være en selvfølge for å unngå langtidssykemeldinger der det kan unngås.
Ut over dette burde man kanskje kjøre kampanjer for å ta tak i manglende arbeidsmoral. Når folk kommer på jobb på tirsdag og forteller at de var borte dagen før på grunn av fyllesyke og forventer at det blir godtatt som grunn god nok, er noe skrekkelig galt.