Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.
Jamen. Hva er det som gjør gifte annerledes enn samboere da? Jo de har valgt å inngå kontrakten for å få de rettigheter og plikter som ekteskapskontrakten gir. Alle kan inngå denne kontrakten gratis og det er enkelt. Ønsker man ikke disse rettighetene og pliktene så lar man være. Hva er egentlig problemet?
Ja, hva er egentlig problemet?
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
… Jeg klarer bare ikke å se at samtlige skal presses inn i den samlivsformen som passer staten best.
…
Den skjønte jeg ikke. Ekteskapet er jo en valgfri pakkeløsning, kan man si. Ønsker man innholdet i pakken, så gifter man seg.
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Fordi det ligger så masse forventninger i det å gifte seg. Kontra det å være samboere. Jeg tror jeg rett og slett ikke er klar for "livet ut"- perspektivet. Som man får på kjøpet hos i alle fall den eldre generasjonen.
Det blir for meg noe merkelig å ikke ville gifte seg fordi den eldre generasjonen skulle ha forventninger til deg. For meg var det helt naturlig å gifte meg når det kom barn i bildet. Det å få barn er tross alt en mye større forpliktelse enn å gifte seg!