Vis enkelt innlegg
Gammel 31-12-09, 10:20   #10
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store dessert tråden

Vet ikke hva gjestene tar med til dessert, men jeg tenkte å bake Bruce Bogtrotters sjokoladekake utenom. Som litt ekstra kos på kvelden.

Bruce Bogtrotters sjokoladekake

225 g kokesjokolade (jeg brukte Freia's 70 % kakao)
175 g myknet smør (margarin)
225 g sukker
1 dl mel
6 eggeplommer og -hviter hver for seg

Glasur:
225 g god kokesjokolade
2 1/4 dl kremfløte

* Forvarm ovn 180 grader
* smør kakeform, kle med bakepapir (jeg brukte ikke bakepapir)
* smelt sjokoladen i en ildfast bolle i en kjele med kokende vann eller på lav styrke i mikrobølgeovn
* bland inn smøret til det smelter
* tilsett mel, sukker og lettpiskede eggeplommer
* pisk eggehviten stiv
* ha i halvparten av eggehviten - rør godt
* ha i resten av hviten, rør inn forsiktig
* hell i formen, stekes i ca 35 min (kanskje litt lengre) - det skal være en tynn skorpe øverst og klissete innvendig - skal ikke føles gjennomstekt men deigete
* avkjøles på rist - tas ut av kakeform og fjern evt bakepapir når den er kald
* smelt sjokolade og kremfløte i en ildfast bolle i kjele med kokende vann - rør til det er smeltet og blandet med fløten - avkjøles litt
* snu kaken opp ned og stryk på glasur