Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Billa, jeg blir overrasket når jeg leser de siste innleggene dine i tråden. Har jeg virkelig lagt opp til en konkurranse om hvem det er mest synd på av bulemikere og gjeldsofre? Da må jeg ha uttrykt meg særdeles klønete. Da jeg dro inn alkoholisme, spiseforstyrrelser og selvskading gjorde jeg det ikke for å diskutere hvem av disse menneskene man bør synes mest eller minst synd på, eller hvem av dem som har det mest vondt på inidivuduelt eller generelt grunnlag. Jeg tok fatt i generaliseringer og kommentarer om at de som bedriver sykelig gjeldsopparbeidelse har valgt å gjøre disse tingene selv, og at det av den grunn ikke er synd på dem. Sånn på generelt grunnlag. Jeg lar meg overraske over at flere ikke ser at det kan ligge samme mekanismer bak det å sette seg i evigvarende og bunnløs gjeld gjentatte ganger, som annen type problematisk og selvskadende adferd.
For øvrig lar jeg meg overraske av at definisjoner som nepeskrell, brødhuer, idioter automatisk virker å være kriterier for ikke å kunne hente fram sympati.
Til det siste: Jeg har ikke for vane å bruke nedsettende utrykk om noen i mine innlegg, og har ikke gjort det her heller. Jeg snakker om handling og _ikke_ person.
Jeg har ikke påstått at det er en konkurranse mellom nevnte diagnoser. Jeg sa at det synes som om det er om å gjøre å konkurrere om å fortest mulig finne en diagnose å sette på alt mulig. Det være seg idiotiske avgjørelser eller dumme valg. I slike sammenhenger blir gjerne de diagnostiske uttrykkene og sykdomsbildene kastet ukritisk rundt, og det var DET jeg reagerte på når en gjennom tråden kunne få inntrykk av at bla bulimi var en form for virkelighetsflukt. Jeg reagerte også påstanden om at enkelte nevnte diagnoser kan man _aldri_ skjerpe seg fra, og jeg reagerte på at mennesker med et problem som består i at man har pådratt seg til en for stor gjeld nærmest ukritisk sammenliknes med mennesker som påfører seg seg store skader eller har et rusproblem. Jeg har hele tiden tatt utgangspunkt i programmet LUKSUSFELLEN.