Tråd: Statussymbol
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-07, 21:47   #32
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Elinblu: jeg er utrolig enig med deg. Jeg jobber i finansbransjen og det er nok av folk rundt meg som liker å vise frem at de har penger. De synes selvfølgelig at jeg er veldig rar som helt frivillig kjører skoda og bor i en knøttliten leilighet i Oslo Indre Øst (selv om det er i ferd med å bli ganske "hipt" her også). Jeg er veldig fornøyd med å kunne vise hvor forskjellig jeg er fra dem.

Joda, jeg ser poenget og kanskje det morsomme i det, men hva er galt med å prioritere en flott kvalitetsbil dersom man har råd til det? Skal man da med en gang stemples som en som er status-jeger? Det ene trenger ikke utelukke det andre. Jeg bodde i alle år i Gamlebyen i Oslo. Stortrivdes der, men måtte alltid reise på besøk til de aller fleste vennene mine som bodde på stort sett Majorstuen og Frogner fordi de kom utenbys fra og da blir man "opplært" til å tro at Gamlebyen, Tøyen og endel drabantbyer er utrygt, ja nesten farlig, å bo i. Nå er vi blitt voksne og har lært, og vet bedre, og nå bor vi spredd i alle områder av Oslo, og noen til og med utenfor Oslo. Jeg kjørte alltid splitterny bil av godt merke,OG bodde i Gamlebyen, og fikk beskjed av bedrevitere på at "den der blir herpa om du skal ha den parkert i Gamlebyen!"

Jeg synes det er for mye dømming til den ene eller andre kanten... og jeg liker ikke smaken av det.

Der noen skryter av fine biler, og legger vekt på hvor mye ekstrautstyr og skinnseter og hestekrefter og andre prishevende effekter den nye bilen har, og at de har kjøpt nye Ralph Lauren-gardiner til jul (istedenfor å si nye gardiner til jul), så legger andre mye status i hvor utrolig flinke og bevisste de er i matvalgene. Det kan f.eks. være fryktelig provoserende for en ikke matglad, ikke spesielt mat-interessert å høre om hvor utrolig kjedelig det er med salat som bare inneholder isbergsalat, tomat og mais, også med Thousand Island da, og IKKE ruccola, med pinjekjerner og fersk revet parmesan, fra en som er genuint mat-interessert og flink til å lage mat. Det dreier seg også om status.

Ønske om status dreier seg ikke bare om penger og det å ha muligheten til å kjøpe seg varer og tjenester med alle pengene man har. Status ligger nok i langt mer enn harde valuta gitt...

Sist redigert av Elin : 20-01-07 kl 22:01.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat