Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-09, 21:04   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er vanskelig (og en smule rart) å sidestille alkoholisme og spiseforstyrrelser med overdreven pengebruk. Så vidt jeg vet, er de to første diagnoser der det vel hersker liten tvil om at personen har en sykdom. Mener du at det er psykisk sykdom som ligger til grunn for at man bruker penger over evne? Er ansvarsløshet og dumhet helt utelukket? Blir man ansvarsløs og dum fordi man har en diagnose?

Jeg mener helt definitivt at det kan ligge en psykisk sykdom bak overforbruk ja. Jeg mener også at ansvarsløshet og dumhet kan skyldes omsorgssvikt, og ansvarsløse og dumme foreldre. Kanskje psykisk syke også.

Jeg synes det er like merkelig å si at sykelig overforbruk på generelt grunnlag kun er idiotisk, som å si at alkoholavhengighet er det. (Jeg liker dessuten ikke rendyrket sykdomssyn på alkoholavhengighet, nettopp fordi jeg synes det i for stor grad fratar folk ansvar for egne handlinger.) Det er generaliseringer og manglende sympati for hele grupper jeg synes er snodig.