Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-09, 12:16   #275
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Jeg er utdannet barnevernpedagog, men jobber som pedagogisk leder. Førskolelærer er en beskyttet tittel, forbeholdt de med utdannelse som førskolelærer.

En førskolelærer har ansvar for det pedagogiske, ja. En pedagogisk leder har også ansvar for veiledning av assistenter på avdelingen og hovedansvar for planlegging, oppfølging av enkeltbarn - utallige møter med barnevern, PPT, rettsinstanser, etc. Pedagogisk leder har derfor også hakket bedre lønn enn førskolelæreren.

Nå tar jeg videreutdanning - jeg har tatt småbarnspedagogikk og jeg tar barnehagepedagogikk. Slik blir jeg godkjent for å få fast jobb som ped.leder, noe som til nå har vært forebeholdt førkolelærere, jeg får likevel ikke tittelen førskolelærer, da jeg ikke er utdannet til dette. Når folk spør, sier jeg som regel at jeg er "barnehagepedagog," da jeg syns dette er dekkende nok.

Når barna trenger hjelp av en spesifik ansatt, ja da sier vi "spør Mari eller spør Per." Trenger barna hjelp på generelt grunnlag, sier vi "spør en voksen," for det er da voksne vi er - fakta, og ikke nedlatende i det heletatt. Overfor hverandre er vi kollegaer og utad er vi "de ansatte i X barnehage."

Selv sier jeg som en før meg - jeg vil ha meg frabedt å bli kalt "tante." Svigermor har endelig skjønt at de ansatte i barnehagen ikke er tanta eller onkelen til barna mine - ei heller har jeg noensinne vært tanta til barn jeg har hatt i barnehage. (Dog har jeg faktisk vært tanta til et barn jeg hadde i en klasse en kort periode da jeg jobbet som lærervikar, men da var jeg "Inagh" og ikke "tante Inagh." )

Å ikke kalle de voksne i barnehagen tante eller onkel handler om respekt for yrket vårt. Vi er faktisk ikke ansatt for å steke vafler og passe unger, mens vi drikker kaffe. Vi har et lovverk og en rammeplan som legger store føringer for hvordan en barnehagedag skal se ut, med pedagogisk innhold. Store deler av en arbeidsuke kan gå med på møter med utallige instanser - som nevnt PPT, ansvarsgruppemøter, barnevern og til tider rettsinstanser. Titler handler om profesjonalitet - det betyr ikke mye i hverdagen, men det er med på å vise ansvarsområder. En assistent tjener mindre enn en førskolelærer som tjener mindre enn en ped.leder - så har de også tilsvarende mindre ansvar på jobben.