Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Nei, "tante" er ikke et ord som skal brukes. Men jeg syns ikke "voksen" er noe smigrende heller.
Beklager, men dette blir for meg å være selvhøytidelig. Selvfølgelig er det ikke bare at du er en voksen som gjør deg kvalifisert til å jobbe i barnhagen, men det er i kraft at av at du er voksen du kan løse enkle problemer for barnet mitt om det f.eks. fryser eller noen erter det. Jeg kan da si at hun skal "si fra til en voksen". For barna er det da ikke viktig om den voksne er ped.leder, assistent eller styrer.
Overfor barna skiller jeg ikke mellom de voksne i barnehagen. Mitt barn på 5 år trenger ikke å vite om den ene har førskolelærerutdanning eller ikke. De har ulike posisjoner på avdelingen (og i barnehagen) i kraft av sine stillinger. Det er det mine barn opplever.
Jeg ser ikke helt behovet for å ha en samlebetegnelse på alle ansatte i barnehagen. Det er jo nettopp fordi man har ulik kompetanse en slik betegnelse er vanskelig å etablere. Det er det jo på alle arbeidsplasser. Hadde alle de ansatte vært pedagoger kunne man brukt det. Du trekker selv fram lærer, lege og forsker som samlebetegnelse, men man er jo bare de tingene også i kraft av sin utdannelse og kompetanse.