Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Jeg henger meg på "voksen" som fellesbetegnelse for de som jobber i barnehagen til Lillebror. Har det skjedd noe spør jeg om det var "en voksen" som så det f.eks. Det er en kjønnsnøytral og yrkesnøytral tittel som favner alle de i barnehagen som ikke er barn. Lillebror er ikke nevneverdig opptatt av om han sitter på fanget til ped.leder eller assistent, for å si det sånn. Ellers bruker jeg faktisk mest fornavnet på de som jobber på avdelingen når jeg etterhvert har lært meg hva alle sammen heter.
Jeg har jobbet som alt fra samlebåndsarbeider, smultringsselger til pleieassistent. Jeg har vært "vertinne" på VIP-tribunen på Ullevaal og vært kassadame. Tittel spiller ikke så stor rolle for meg, selv om fordommene selvsagt finnes nesten uansett hva man presenterer seg som. Ellers så var ikke det å jobbe som kassadame på Rema 1000 ikke nødvendigvis noe karrieremessig høydepunkt. Jobben var grei nok (kjekk ved siden av VGS), og jeg hang meg ikke opp i tittel eller sånn, men for snart 20 år siden var det ikke særlig gøy å sitte som 18-åring bak kassa med en schvær button med "billig og enkel" på brystet...