Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-09, 23:54   #256
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ofte har man jo faktisk behov for å omtale de ansatte som gruppe, uavhengig av yrkeskategori. "Da må du huske på å si fra til Lena, Lisa, Ida eller Harald om du er kald" er i overkant tungvint, så da sier jeg "si fra til en av de voksne".

Det er først og fremst i slike situasjoner jeg savner noe som er enklere enn "barnehageansatte" og mer seriøst enn "de voksne". Jeg syns ikke tittelen "voksen" gir noe særlig mer uttrykk for respekt enn "tante". Da ramser jeg heller opp hele rekka med navn.

"Ansatt" og lange sammensatte ord er heller ikke noe som passer inn i min dialekt, så når jeg snakker med andre voksne blir det "de som jobber i barnehagen". Dere må da innrømme at ord som "lege", "lærer", "forsker" osv. er lettere å bruke når man skal omtale en gruppe?