Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Jo, det hadde jeg gjort. Helt klart. Men jeg hadde ikke laget en pølse av malt kakao og gelatin (Ok, helt sprøtt eksempel, men ...) for å få servere noe som så ut som en pølse.
Jeg tror nok at dette har noe med graden å gjøre. Jeg ville aldri ha prøvd å erstatte noe som barnet reagerte på hvis det var snakk om få ting. Men hvis alt av mat måtte byttes ut, så hadde jeg gjort det.
Det er noe med at mat (for meg) ikke bare er en smak, men også en visuell opplevelse. Jeg liker for eksempel ikke å spise ris, fiskeboller og blomkål - det blir rett og slett for "bleik" mat. Mat er jo også kultur. Man er norsk når man spiser grøt og drikker melk for eksempel. Og skal man finne mandelen i grøten, må man jo ha noe som ligner på grøt. Mat er også identitet, tenk feks hva man signaliserer ved å velge økologiske egg, stangekylling og kortreist mat.
(Jeg har forsåvidt ingen erfaringer, dette er bare strøtanker jeg gjør meg om mat.)