Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Jo, det hadde jeg gjort. Helt klart. Men jeg hadde ikke laget en pølse av malt kakao og gelatin (Ok, helt sprøtt eksempel, men ...) for å få servere noe som så ut som en pølse.
Men det er ikke noe annerledes enn man gjør om ungen ikke skal ha melk eller ikke skal ha mel?
Hverken soya eller havre er jo i utgangspunktet akkurat snublende likt kumelk, og man har jo rømme, kremfløte, yoghurt, osv basert på det . Og det er jammen meg mye rare greier man bruker i stedet for hvetemel for å få til "brød". Det er bare at det er vanligere, mer - hva skal jeg si - sosialt akseptert, og det er lettere å få tak i ferdigprodukter.
Jeg mener, når cøliakere baker glutenfritt med ting som jyttemel, rismel, sojamel, potetfiber eller psylliumskall - så er jo det "sånt folk gjør fordi de har cøliaki". Eller for den sakens skyld riskrem med kokosmelk og palmefettbasert erlet fordi man ikke tåler melk. Nettopp for å få et liknende alternativ til det folk flest spiser.
Da synes ikke jeg det er så forferdelig annerledes å lage risgrøt på "et annet gryn enn ris" (aka disse splittertegreiene), og et alternativ til melk. Faktisk.
Det er bare at det er uvanlig, sant? Og lillegutt kan dessverre ikke spise de klassiske glutenfri-erstatningene akkurat nå.
Hadde jeg ikke fått tak i pølse, hadde jeg forøvrig enten kjøpt skinn og kvernet/stappet pølsene selv, eller laget noe karbonadedeiggreier han kunne ha grillet i stedet Men pinnebrødet utgår f.eks, så oppfinnsom er jeg bare ikke.
|