Vis enkelt innlegg
Gammel 19-12-09, 17:25   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5 eller Citroën Grand C4 Picasso?

Babysete med base kan gjerne være litt smalere enn de større setene. Når man får flere beltestoler og skal komme til spennene blir det i en del biler der det "går akkurat" noe tungvindt å komme til.

Det er såklart også avhengig av hvilken prisklasse man skal inn i. Jeg liker kjøreegenskapene til Touran veldig godt, og bilen synes jeg også har fungert svært bra på vinterføre - og den har her også blitt satt skikkelig på prøve. Jeg liker tilbakemeldingene man også får fra bilen om føret.

Mazda 5 er også en god med gode kjøreegenskaper. En liten ting man kan merke seg er at man vel fortsatt ikke får noen original bagasjeveggløsning. F.eks. i Touran får man kjøpt en nettingvegg originalt som skal tåle over 2 tonns press. Skal man laste høyt blir slikt et must sikkerhetsmessig. Stativløsninger som "presses" mot taket trenger ikke å fungere like bra, og man får heller ikke utnyttet like mye av bagasjerommet på samme måte. Disse bilene har et ganske lite gulv i bagasjerommet sammenlignet med store stasjonsvogner, men fordelen er en bedre mulighet til å laste i høyden.

C4 grand Picasso blir jo også den klart dyreste av bilene nevnt i tråden. Rimeligste modell starter på nesten 350 000 kr etter listepris. I tillegg kommer da vinterdekk, levering og evt. annet tilleggsutstyr man måtte ha behov for. I samme prisklasse får man også Touran med DSG, som er en langt bedre automagirløsning enn EMG-kassa som Peugeot og Citrëen bruker, samt ellers høyeste utstyrsnivå.

Man kan også gjøre en vurdering om man bør satse på bensin eller diesel. Citroën leveres i Norge kun med diesel. Kjører man under 20 000 km i året kan besparelsen på enkelte områder være temmelig liten. VW sin 1.4-liters turbomotor med 140hk kjører fletta av de fleste andre bensinmotorer med omtrent samme effekt, og med at det er turbo får man noe av den samme "følelsen" som man får fra dieselmotorene. Går man opp til 370 000 får man enten 140hk bensin eller 140hk diesel med DSG :-)

Skal man ha automatgir på Mazda 5 blir det temmelig dyrt, ettersom man må opp på en kombinasjon av motor og girkasse som Mazda ikke klarer å gjøre så effektiv i henhold til forbruk, og de kan ikke levere kombinasjonen diesel og automatgir. Det høye forbruket da fører til høyt co2-utslipp, som altså avgiftsbelegges (samt høyere forbruk = dyrere i bruk). For Mazda 5 ville jeg nok også styrt unna de minste bensinmotorene.

På bruktbilmarkedet om noen år vil jeg tro Touran og Mazda 5 vil ha et lavere verditap enn Citroen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat