Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet
Tilrettelegging for gravide tror jeg vil få ned mye av sykefraværet blant friske personer
http://www.frifagbevegelse.no/rss-fr...cle4748227.ece
Jeg mener det er viktig at operasjonskøene blir kortere, det finnes eksempler på folk som er langtidssykemeldte fordi de venter på en operasjon.
Det er også viktig at den sykemeldte blir hørt når h*n sier hva som skal til for at h*n kan fungere (bedre) i jobb. Og det er viktig at saksbehandlingstiden ikke er lang siden det øker følelsen av håpløshet og negativitet samtidig som noen sykdommer gis tid til å utvikle seg og forsterke problemet/-ene.
Jeg tror også at bedre tilgang på psykologer vil gi bedre helse for mange og forebygge sykdom og kriser.
På sikt er det viktig å satse stort på forebyggende arbeid. Jeg blir lei meg når jeg ser at ungdomsklubber/fritidshus blir lagt ned, det er steder som kan fange opp ungdom som ikke føler seg hjemme i idretten og som ikke føler tilhørighet i kristne/religiøse miljøer. Jeg tror også at PP-tjenesten bør styrkes og at barnevernet bør få ressurser som trengs for at barn som tilhører risikogrupper og som allerede er under barnevernet skal få den oppfølgingen de trenger. Det gjelder også for dem som er fosterforeldre/avlastningshjem.