Sv: Hvite busser til Polen
Da er det visst bestemt, det blir hvite busser. Det er 25 elever i klassen til jenta mi. 19 foreldre var klart for hvite busser. 3 foreldre ble med på hva som helst som majoriteten bestemte, og 3 foreldre så helst at det ble et rimeligere alternativ, men ville hoste opp mellomlegget dersom det ble bestemt at elevene skulle på tur med hvite busser.
I går var det et program på TV om ei ung jente som heter Wanda som var tvangsflyttet til Tyskland. Hun drev og sporet opp skandinaviske fanger i konsentrasjonsleirene, og var med på å dra i gang bevegelsen Hvite Busser. Jeg satte programmet på pause og ropte på jentungen, dette måtte hun se. Hun hadde tid til å se akkurat et minutt før hun ikke gadd mer. Hun hadde tross alt stemt på noe annet enn hvite busser, og klarte ikke vise engasjement for en kjedelig gammel dame som bare fortalte en historie på TV mens det ble vist bilder i sort/hvitt. Jeg frykter dette kommer til å bli et tungt halvår hvor man skal motivere en uengasjert tenåring til å delta på pengeinnsamlinger. Hun ønsker ikke sterkt nok denne turen til å selge lodd og steke vafler i vinterkulda til sultne juleshoppere.
Når jeg blir Eneveldig Diktator skal klasseturer forbys i sin helhet Mas om penger fører aldri noe godt med seg, det kommer alltid til diskusjon om hvem som har gjort mest, og hvem som fortjener størst del av kaka. Også blir de andre sure fordi kaka deles urettferdig, mens andre igjen ikke liker kake og vil helst kjøpe sin egen og ikke dele med noen. Tviler på at stemninga i foreldregruppa kommer til å være spesielt god framover.