Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes spørsmålet er formulert slik at jeg egentlig ikke skjønner hva slags svar man tenker seg. Med "verdier" tenker jeg på ting som "integritet" og "respekt" og "omsorg", men det er vanskelig å svare på hvilke av disse som er viktige i hverdagen. (Jeg synes jo alle er viktige i hverdagen; det er ikke sånn at jeg synes noen verdier er viktige i hverdagen, mens andre bare er viktige av og til.) Eller er det egentlig spørsmål om hva som er viktig i hverdagen? For i så fall ville jeg kanskje svare "tid med familien", "ro for meg selv", "samvær med venner" og "en interessant jobb", men ingen av de tingene er jo verdier, så jeg er ikke helt sikker på om det er det du spør etter.
Skilpadda sier det så bra! Jeg synes spørsmålet er håpløst å svare på. Mine verdier er det som prinsippielt ligger til grunn for holdningene mine, og der skjønner jeg ikke poenget med å blande inn hverdagen; verdier er ikke situasjonsavhengige.
Hva som er verdifullt for meg i hverdagen er et annet spørsmål, og der kan jeg i grunnen bare ramse opp de samme tingene som Skilpadda nevner. 
|