Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år
Ok, da skal jeg svare på denne.
Dette er som du sier en offentlig kjent person. En person som har gjennomgått en traumatisk opplevelse, og som uttaler seg om den i media. Derav mine kommentarer og min "synsing". Jeg ser ikke at det at jeg vet lite om denne personen eller rally skal påvirke min rett til å reagere på det lille jeg ser. Hele tiden i min reaksjon er jeg åpen for at denne personen sine reaksjoner kan være et skalkeskjul, en maske for hva han egentlig føler. Jeg utelukker ikke dette.
Du sier jeg karakteriserer og kommenterer ham på en helt unødvendig måte. Kanskje det er unødvendig, men jeg reagerte nå engang på det jeg så på TV, og det jeg senere har lest i div nettaviser. Og da tar jeg det opp. Som jeg sier før i denne tråden har jeg fått mange innspill som gjør at jeg kan se det på litt andre måter. Nyttig for meg.
Polyanna oppsummerte det ganske bra.
Sitat:
Jeg vil ikke levere noen fasit på hvordan han "burde" ha reagert, men jeg har også fått litt dårlige vibber av at gutten helt fra første intervju har virket utrolig selvopptatt. Hvordan ulykken hadde gått inn på HAM, hvordan HAN har fått støtte. At HAN er videre og gjør det bra.
Men 20-åringer, og særlig 20 år gamle idrettsutøvere ER vel ganske selvopptatte, er de ikke?
Min personlige mening om at dette er en unødvendig sport har jeg heller ikke tenkt å trekke tilbake. Det er noe jeg synes, ikke noe vi trenger å diskutere. Smak og behag.
Du sier:
Sitat:
Man kan ikke endre fortiden; det er kun fremtiden man kan påvirke. Derfor vil jeg si: Jeg synes det er fantastisk flott at denne gutten igjen føler glede og har godt humør! Og også at han sprer sin glede. Jeg synes også det er fantastisk flott at han og jentas foreldre har gjensidig god kontakt, så de kan finne felles gleder også (innimellom all sorgen) i deres felles interesse; rally.
Jeg er for såvidt enig i dette!
Sitat:
Angående din kritikk av ordbruk. Se på din egen: ”Jeg bare synes at avslutningen til denne jentas liv ble bagatellisert litt. Det er trist at hennes liv er over, det er trist at hun ble meid ned av en rallysjåfør, trist at hun ble tatt med på noe sånt i det hele tatt.”
Til første setning: Ville du helst at vi utdypet avslutningen av jentas liv i det vide og brede? Nærgående intervjuer med hele familien, tilskuere og debatt mellom uvedkommende? Hvem vil det være godt for?? For foreldrene? For sjåføren? For mediene? For deg…? Det er skjedd, og kan ikke reverseres. Det er bare fremtiden som kan påvirkes; med negativt eller positivt fokus. Og her synes jeg du bidrar til det negative...
Jeg står for denne ordbruken. Den skildrer det jeg mener. Jeg ønsker meg ikke utdyping av avslutningen av jentas liv. Jeg vil ikke ha tåredryppende intervju. Jeg vil ha debatt rundt å ta med barn på disse arrangementene, fokus på at en liten jente ble drept, og hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Erkjennelse av at sikkerhetsforholdene ikke kan ha vært optimale når sånt skjer. Det er det jeg føler i dag.
Sitat:
Til annen setning: Du skriver ”meid ned av en rallysjåfør”. Den ordbruken din var vel ikke helt passende verken i forhold til saken eller din egen kritikk av ordbruk i mediene. (Du skriver her på et allment tilgjengelig nettsted, og som du selv har linket til Norges mest leste nettavis). Og siste del av setningen er en underforstått kritikk av foreldrene hennes. Ville du bare gni det inn…?
Jeg kan ta selvkritikk på denne. Meid ned, påkjørt, påkjørt og drept. Drept av en rallybil? Hvordan skal jeg skrive det uten at det skal se brutalt ut?
Jeg ønsker ikke å gni noe inn hos foreldrene.
Sitat:
Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...? Internasjonalt er han allerede et like kjent navn som Ole Einar Bjørndalen, Bjørn Dæhlie og Kjetil André Aamodt. (For øvrig: er å renne ned på ski for så å ta heisen opp igjen for å renne ned på ski igjen nødvendig…? Hvor mange er ikke drept og kvestet i alpinbakkene…? På tide å forby alpinbakker…?) Han har ikke et team som har råd til å bruke pengene på å ha en egen medierådgiver; det er hans egen far som er største bidragsyter på inntektssiden; han er en oppegående gutt som derimot selv har mye mellom ørene. Settingen var rett og slett at han feiret sin største seier og fortjente å være veldig glad og fornøyd når han uttalte seg. Lite vits å tolke inn masse annet og synse rundt hans følelser og tenkning.
Tre ting:
Ja, her kommer kanskje litt av det tabloide til VG inn som skriver "100% tilbake"
Jeg gir blanke i alpinbakker også.
Du motsier det selv litt når du skriver at sponsorer osv har ingenting med dette å gjøre, og så trekker frem alt han har lagt ned for å komme seg opp og frem.
Du sier "Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...?" Fordi han kjørte på en jente som døde?
Skulle kanskje tro at man vurderte det, fortvilet som man må være, når sporten en driver tar livet av noen? Men nei, jeg synes for så vidt ikke at han trenger å leve sitt liv i sorgen nei.
.
Sitat:
Så svaret er at nei, jeg reagerer ikke på verken Andreas Mikkelsens uttalelser eller væremåte, ei heller spesielt mye på medienes redigering (slikt vet oppegående folk hvordan foregår likevel), men på ditt negative fokus på ham, og den totalt unødvendige synsingen omkring.
Det er helt ok at du reagerer. Du reagerer sikkert slik jeg reagerte på mediedekningen og hans uttalelser.