Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år
"Han fremsto som veldig overfladisk og sa merkelige ting. Kan jo håpe det er en reaksjon i seg selv, og ikke slik jeg har fått inntrykk av." uttaler Sybil.
Hei Sybil. Ditt innlegg fikk meg til å registrere meg her. Det er fordi jeg synes du bruker denne tråden/nettsiden til å karakteriserer et menneske du overhodet ikke kjenner på en helt unødvendig negativ måte, og med det starter en fordummende debatt om hvem som har de riktige følelsesmessige reaksjonene, og hvem som ikke har dem. Du bruker kritikk av mediene som alibi for å ta opp dette, men det kommer klart frem av det du skriver at det er guttens reaksjoner og følelsesmessige tilstand du først og fremst fokuserer på.
Man reagerer individuelt, og å karakterisere en profilert persons reaksjoner som f.eks. uempatisk, overfladiske eller merkelige, er uempatisk i seg selv. Som du selv uttrykker; du kjenner verken til gutten eller sporten han driver med overhodet. Samtidig kjenner du bare saken fra tabloid media / kort TV-reportasje. Da blir det synsing på person, og synsing på sak. Og hvorfor skal det debatteres omkring synsing da…?
Selvsagt har det vært traumatisk å kjøre på og drepe noen; helt uavhengig av hvor, hvordan, hvem, alder og alt annet.
Selvsagt kommer et menneske aldri over en slik opplevelse.
Selvsagt er det som har skjedd, skjedd. Det kan ikke reverseres.
Man kan ikke endre fortiden; det er kun fremtiden man kan påvirke. Derfor vil jeg si: Jeg synes det er fantastisk flott at denne gutten igjen føler glede og har godt humør! Og også at han sprer sin glede. Jeg synes også det er fantastisk flott at han og jentas foreldre har gjensidig god kontakt, så de kan finne felles gleder også (innimellom all sorgen) i deres felles interesse; rally. Din karakteristikk av deres felles interesse som ”helt unødvendig” blir da helt unødvendig i seg selv. Sannheten er jo i hvert fall at foreldrene til jenta hadde en slik interesse før, og også nå, etter den tragiske ulykken. For dem kan det faktisk oppleves som absolutt nødvendig å fortsette med denne interessen for å bearbeide sorgen. Det vet jo du med din sofasynsing absolutt ingenting om. Å rangere hva som er nyttig eller unyttig å drive med i denne verden er helt håpløst å diskutere, for noen synes strikking er unødvendig tidsbruk, andre synes brettspill er unødvendig, andre vil synes nettdebattering er helt meningsløst, osv, osv, i en grenseløs rekke…
Angående din kritikk av ordbruk. Se på din egen: ”Jeg bare synes at avslutningen til denne jentas liv ble bagatellisert litt. Det er trist at hennes liv er over, det er trist at hun ble meid ned av en rallysjåfør, trist at hun ble tatt med på noe sånt i det hele tatt.”
Til første setning: Ville du helst at vi utdypet avslutningen av jentas liv i det vide og brede? Nærgående intervjuer med hele familien, tilskuere og debatt mellom uvedkommende? Hvem vil det være godt for?? For foreldrene? For sjåføren? For mediene? For deg…? Det er skjedd, og kan ikke reverseres. Det er bare fremtiden som kan påvirkes; med negativt eller positivt fokus. Og her synes jeg du bidrar til det negative...
Til annen setning: Du skriver ”meid ned av en rallysjåfør”. Den ordbruken din var vel ikke helt passende verken i forhold til saken eller din egen kritikk av ordbruk i mediene. (Du skriver her på et allment tilgjengelig nettsted, og som du selv har linket til Norges mest leste nettavis). Og siste del av setningen er en underforstått kritikk av foreldrene hennes. Ville du bare gni det inn…?
For øvrig må uttalelsene ses i lys av den setting de er sagt. Han hadde nettopp vunnet sin største seier i en karriere han jobber kjempehardt og mer målrettet enn 98% av dagens ungdom for. Han har kjørt rally siden han var 16 og puster verdenseliten i nakken, og er bare 20 år. Et internasjonalt supertalent med andre ord. Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...? Internasjonalt er han allerede et like kjent navn som Ole Einar Bjørndalen, Bjørn Dæhlie og Kjetil André Aamodt. (For øvrig: er å renne ned på ski for så å ta heisen opp igjen for å renne ned på ski igjen nødvendig…? Hvor mange er ikke drept og kvestet i alpinbakkene…? På tide å forby alpinbakker…?) Han har ikke et team som har råd til å bruke pengene på å ha en egen medierådgiver; det er hans egen far som er største bidragsyter på inntektssiden; han er en oppegående gutt som derimot selv har mye mellom ørene. Settingen var rett og slett at han feiret sin største seier og fortjente å være veldig glad og fornøyd når han uttalte seg. Lite vits å tolke inn masse annet og synse rundt hans følelser og tenkning.
At han endret følelsene sine for å tilpasse seg sponsorer eller tilhengere, blir bare tull. Selvsagt er det viktig for ham å vise målbevissthet overfor sponsorer og teamsjefer, men på det området sier jo seieren i seg selv alt, etter det han har gått gjennom av prøvelser.
Så svaret er at nei, jeg reagerer ikke på verken Andreas Mikkelsens uttalelser eller væremåte, ei heller spesielt mye på medienes redigering (slikt vet oppegående folk hvordan foregår likevel), men på ditt negative fokus på ham, og den totalt unødvendige synsingen omkring.
|