Sv: Det å sette på vaskemaskin o.l. og forlate huset ...
Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.
Hva gjør dere andre som har elektriske ovner da? Er ikke disse også veldig farlige? På vinteren med kuldegrader ute så må jeg ha varmekabler og ovn på i flere rom når vi sover.
Jeg ser egentlig for meg at dette er mere brannfarlig enn om man lader mobilen på natta, eller har vaskemaskinen stående på. Men mulig jeg er helt på bærtur her. 
Vanlige panelovner er ganske sikre konstruksjoner i seg selv normalt sett (og i praksis enkle konstruksjoner). Det kan imidlertid være lurt å åpne disse og fjerne støv - spesielt kanskje hvis man har slike på kjøkkenet, hvor man etter noen år får en samling av fett og støv. Hvordan slike er konstruert i henhold til rengjøring varierer vel også litt. For en del kan det vel være en fordel å kvitte seg med veldig gamle panelovner.
Det som for panelovner blir farlig er hvis noe faller ned på dem.
Oljeovner er jeg imidlertid veldig skeptisk til å la stå på (altså ikke oljefyring, men slike oljefylte elektriske ovner). Man har mange eksempler de senere år der slike at fått lekasje og satt fyr på gulv med mer... vi har vel en slik oljeovn. Den blir brukt som ekstrafyring hvis det skulle bli veldig veldig kaldt.
Videre har man da vedfyring, og en del som fyrer ekstra i det de legger seg. Samtidig driver de å fyrer med alt mulig avfall vinteren igjennom. Det kan være en god oppskrift på pipebrann, samt også kunne gi farlige gasser inne hvis ventilasjon/lufttilgang ikke er optimal...
Det man ellers også kan si er at i rom hvor det røykes vil støv også feste seg sammen med tjære o.l. inne i elektriske ting... (har fikset noen pc-er for folk som røyker... fy faen sier jeg bare...)
|