Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-07, 11:22   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Fiskegrateng med laks og spinat

400 g laksefilet
1/2 pk. frossenspinat
3 ss smør
3 ss hvetemel
½ l melk
salt, pepper
muskat
200 g makaroni, gjerne fullkorn
2 eggeplommer
2 eggehviter
1-2 never knust kavring/brødrasp/griljermel

Skjær laksefileten i store terninger. Legg dem i formen sammen med frossen spinat.
Varm smør i en kasserolle og tilsett hvetemel. Spe med melken under omrøring til en glatt saus. Kok samtidig makaroni, sil av og ha i formen sammen med fisk og spinat.
Skill eggene og ha eggehvitene i en helt ren bolle.
Ta sausen til side og rør inn eggeplommene. Smak til med salt, pepper og muskat. Hell sausen over alt i formen og bland forsiktig. Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig inn i blandingen. Strø brødrasp over og stek i ca 30 minutter på 200 ºC.

I mens koker du poteter, lager en frisk grønn salat eller agurksalat og smelter smør. Jeg liker smøret best når det er litt brunt, men hver sin smak.

Kanskje kan denne retten lages med røkt laks?
Jeg fant dette forslaget
på nett, men har ikke prøvd det ut. Jeg vil tippe det går an å bytte ut den laksefiletene med en noe mindre megde røkt fisk. Kanskje 100-150 g?

Sist redigert av Harriet Vane : 14-01-07 kl 11:58.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat