Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-09, 19:38   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger

Jeg sitter nok på den andre siden av bordet, i og med at jeg er den som skal følge opp arbeidsgivers plikter når en ansatt er sykmeldt.

Min erfaring er at legene GODT kan lære seg å forholde seg til andre offentlige instanser. Det er nærmest umulig å få dem i dialog underveis i sykmeldingsperiodene, og når vi først har møte med lege, sykmeldt, NAV og arbeidsgiver, er det unntaksvis noen PLAN for den sykmeldte. Jeg har sågar opplevd at en ansatt er blitt friskmeldt på datoen da hun ikke lenger hadde krav på sykepenger fra NAV. Tenk det, blir 100% frisk akkurat i det du må søke om annen form for støtte...

Jeg tror ikke nødvendigvis at det ER arbeidsliv og arbeidsgivere som er den direkte årsaken til at fraværet er så skyhøyt i superlandet Norge. Jeg blir helt dårlig når jeg hører LO-ledere snakke om "brutalisert" arbeidsliv. Vi har fantastiske velferdsordninger, og en hel del rettigheter som andre arbeidstagere i andre land, bare kan drømme om. Jeg kan ikke fri meg fra inntrykket av IA- avtalen er en gavepakke til de som ser alle disse rettighetene som mulige fridager...