Sv: Mobil, skikk og bruk
Det er fristende å være veldig enig med deg, men jeg skal likevel prøve å svare punktvis.
Kan alle forvente å få tak i meg alltid fordi jeg har mobil?
Nei. Intill nylig tenkte jeg at mobiler faktisk kan slås av, dermed har mottaker plikt og rett til å slå av mobilen når det ikke passer. På mobil kan jeg for eksempel ringe seinere på kvelden enn på hustelefon. Den siste tida har jeg skjønt at mange bare har mobil, og dermed kan jeg risikere å ringe for seint...
Må alle tekstmeldinger svares på med en gang. (noen kan jo tro du er dø hvis du drøyer det litt lenge).
Står det om livet, så kan man jo koste på seg å ringe. Selv har jeg derimot erfaring med at de som ikke svares med en gang, blir glemt...
Er det greit å bruke hele nyttårsmiddagen og timen etter midnatt på å sende meldinger til alle som ikke er tilstedet istede for å konsentrere seg om de som faktisk er der.
Nei, "hører at det knaker i glasshuset". Jeg prøvde å sende ut en fellesmelding til flere, men det tok himla lang tid fordi nettverket var sprengt.
Er det blitt for lettvindt å utsette/avlyse avtaler etter at vi fikk mobil?
Ja, dessverre. Jeg savner de skikkelige avtalene med dato. sted og tidspunkt som ikke ble avlyst i siste liten. Det er ikke alltid lettere å finne på noe festlig 5 minutter før det skal skje.
Trenger alle å være så tilgjengelig?
Tja, nå er de aller fleste så tilgjengelig, da blir det faktisk slitsomt å forholde seg til de som velger å gå uten mobil. For ikke å snakke om mødre som klager over at ingen ringer/sender sms, også er ikke mobilen påskrudd annet enn når de skal ringe ut.
Hvorfor må barn ha mobil? Når er riktig alder.
Småen er for liten til at jeg har satt meg inn i den problemstillingen der.
Fordelen med mobil er jo at den kan slåes av eller settes på lydløs. Man kan også se hvem som har ringt inn selv om man velger å ikke ta den, dermed har man god mulighet til å ringe opp igjen ved et mer passende tidspunkt.
Det er lett å mene noe om dette, men jeg tror det er flere enn meg som kan ha nytte og glede av å tenke litt bedre gjennom før man lar innkommende telefoner og sms-er avbryte et trivelig kafebesøk irl. I hvertfall koste på seg ett "unnskyld, jeg må høre hva det er".