Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Tjorven: Det var i grunnen interessant, særlig siden flere, meg inkludert, som holder frem 2-3-årsalderen som en der det begynner å bli behov for et barnehagetilbud.
Kanskje man bør satse på en lang periode med korte dager dersom man starter såpass sent?
Det er nok riktig at det kan være fornuftig å gå i barnehage ved denne alderen. Det er det å begynne i barnehage ved denne alderen som de omtaler som litt mer problematisk.
I Sverige (hvor et par av venninnene jobber). driver de med barnehagetilvenning i 14 dager. Det er visst heller ikke så lurt. Da blir ungene vant til at foreldrene er der, og at de forsvinner etter så lang tid er det en del barn som reagerer på. Venninnene mine tok utdannelsen i Norge, men jobber i Sverige. De mener at norsk barnehagetilpasning med 3 dager virker riktigere for de fleste barn.
Mine unger har fått korte dager i barnehagen sitt første år. Ca 6-timersdager hvorav de sover 3 av dem. Da blir jo ikke barnehagedagen så lang. Det tror jeg er greit nok, men vi har hatt fleksitid på jobben begge to som gjorde det mulig.