Sv: Er dette uhøflig?
Min første tanke var at det dreiet seg om en "strikkemaskin", dvs en som kunne fikle med strikketøyet og likevel være delaktig i samtaler og legge fra seg strikketøyet for å hjelpe til eller pakke opp gaver. Jeg mener at det ikke er et absolutt krav å sitte med hendene pent i fanget og blikket stivt foran seg under en 3 timer lang presangseanse. MEN, hadde dette f.eks. vært meg, så hadde det gått med betydelig konsentrasjon for å strikke, og jeg kunne dermed ikke gått inn under betegnelsen "tilstedeværende" i pakkeseansen, og derav kunne merkelappen "uhøflig" blitt klistret fortjent til pannen min.
En som demonstrativt strikker uten å være sosialt delaktig kan vel sammenlignes med en som drar frem boken, den bærbare dvdspilleren, iPoden, laptopen eller mobilen. Og det er jo ikke særlig hyggelig. Dessuten kommer den sosiale sammensetningen av menneskene inn i bildet, hadde min bror under en kjernefamiliejul fiklet med en ny duppeditt i stedet for å konsentrere seg om pakkene, så hadde jeg ikke fått opp pulsen av den grunn.
Så, som i så mange sammenhenger før, er jeg nødt til å se på hele situasjonen og ikke strikkingen alene for å avgjøre om personen fortjener en "rød prikk" i overført betydning.
Sist redigert av Agent Scully : 03-01-07 kl 13:45.
|