Sv: Svømmeundervisning - inspirert av et par andre tråder her inne
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Det er helt klart at barn ofte er mer motivert for opplæring når opplæringen ikke blir gitt av foreldre, men når det gjelder trygghet i vann har tilvenning mye å si. Så lenge barna har vært mye i vann blir de tryggere og mer motagelig for den (lille) opplæringen som gies. Hysteriske 9-åringer som er livredd for vann og som klynger seg rundt halsen på en voksen er ikke enkel å få til å svømme. :erfaren: Så om foreldre ikke klarer å lære barna å svømme, så kan de i alle fall lære barna å leke og oppholde seg i vannet.
Det skal mine barn ha... De er veldig trygge i vannet. Kanskje for trygge til tider. Jeg har også gjort det til en vane at dersom de mister fotfestet og havner under vann så hjelper jeg dem ikke helt med en gang. De får lov til å prøve selv og som regel går det veldig greit. Men det er noe med å både bli trygg på vannet og samtidig ha respekt for det.
NB! Jeg står ikke og ser på at de er under vann lenge, altså. Men jeg løfter dem ikke opp på beina igjen om jeg tror de kan klare det selv.
|