Sv: Bøker lest i 2009
1. Markus Zusak: The Book Thief. Jeg er enig med det Skilpadda sier i sin spoilertag.
2. Is-nostalgi. Morsom-nostalgisk, men dårlig språkvasket.
3. Pondus 8. divisjon. Ja, tegneserier i bokform teller vel, det også?
4. Jean-Dominique Bauby: The Diving-Bell and the Butterfly. Rørende, og fantastisk beskrevet med tanke på at forfatteren måtte memorisere alt i hodet før han fikk kommunisert innholdet videre.
5. Nini Roll Anker: Den som henger i en tråd. Nyttig lesing om hvordan livet var for "vanlige" folk for bare 70 år siden. Gripende.
6. Dawn French: Dear Fatty. Dawn French' memoirer. Jeg liker dama, så det var morsom lesing. Ikke høyverdig litteratur, men underholdende og interessant.
7. Khaled Hosseini: The Kite Runner. Jeg leste A Thousand Splendid Suns i fjor, og var overbegeistret, så jeg trodde ikke helt på mannen min da han sa at The Kite Runner var enda bedre. Men det var den.
8. Harper Lee: To Kill A Mockingbird. Dette har blitt min nye favorittbok. For et mesterverk. Jeg er helt betatt. 
9. Stephen King: The Shining. Jeg hadde ikke lest den før, så det var jaggu på tide. Jeg er ikke lettskremt, men denne var skummel.
10. Henning Mankell: Hundene i Riga. Ikke den helt store leseopplevelsen. Det tok 150 sider før boka ble noe som helst interessant, så ble den ganske spennende en stund før den dabbet av på slutten.
11. Harlan Coben: The Woods. Oh yes! Selv om skrivestilen til fyren ga meg noen Dan Brown-vibber, så er dette en av de mest spennende bøkene jeg har lest. Nesten så jeg måtte snike meg til å lese på jobb.
12. Alan Moore / Dave Gibbons: Watchmen. Veldig rar genre for meg, og jeg måtte bruke en del energi på å forstå den. Men jeg er glad jeg leste den. Interessant.
13. A.M. Homes: The End of Alice. Jeg leste denne for en 12 års tid siden, og ble veldig sjokkert. Jeg tenkte å lese den på nytt for å se om den sjokkerte like mye i dag, og det gjorde den egentlig. Ekstremt ubehagelig lesing, men mycket bra!