Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-09, 12:54   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om det å omtale homofile par

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Å la være å si noe der man ellers ville nevnt f.eks parforhold, er stort sett diskriminerende. Intensjonen behøver selvsagt ikke være at man er slem. Jeg tror det langt oftere dreier seg om usikkerhet og/eller tankegangen om at legning hos homo = sex = privatsfære, mens legning hos hetero = dagligliv = offentlig sfære.

(Og det er jo litt pussig, all den tid mange åpenbart oppfatter homofiles seksualliv som mye mer "offentlig" enn heterofiles. )

Det er fort vanskelig, det der, hvis man er uvant med en bestemt situasjon eller gruppe, samme hvor lite diskriminerende man egentlig ønsker å være. Litt som at dersom man ikke er vant til svarte mennesker - eller mennesker i rullestol, eller hva det nå måtte være - og plutselig møter en på gata, så tenker man liksom "oi, nå må jeg passe på så jeg ikke stirrer, men jeg må i alle fall ikke la være å se på dem, for det ville jo være skikkelig påfallende, så jeg må se akkurat like lenge på dem som jeg ville gjort dersom det var en annen person ..." og før man har greid å beregne hvor lenge det egentlig er, er personen forbi for lengst. Og i en sammenheng med et homofilt par kan det være vanskelig å være helt sikker på om man ville nevnt at de er et par dersom de var heterofile eller ikke. Og hva er verst: å gjøre for mye poeng ut av det, eller å "fortie" det?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det jeg tenkte på med at diskriminering kunne komme an på kontekst, var at man ikke nødvendigvis diskriminerer om man er for lat til å poengtere overfor indremisjonsaktivisten grandonkel Per at de kompisene man tok med på middag er et par. Det kan være rent praktiske hensyn.

Absolutt.