Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Er det å være bortskjemt når man har en trygg arbeidsplass? Med fleksitid og betalt lunsj? Å stresse seg gjennom hele arbeidsdagen og likevel ikke bli ferdig? Å jobbe for en kommune som sparer og sparer og ikke har råd til noe som helst av personalaktiviteter? Ja, da er jeg visst bortskjemt.
Nei, nei på ingen måte, man er ikke bortskjemt fordi man har en god arbeidsplass. Men kanskje man burde SE de fordelene man faktisk har og sette pris på dem i stede for å bare fokusere på det negative og klage.
Jeg ser feks noen lærere her som setter pris på ferien sin, det er flott å høre. Ofte hører man at lærere "forsvare" ferien sin med at det skulle bare mangle for de har så uendelig mye overtid i løpet av året. Men for meg er bare tanken på å kunne ta ut så mye fri i løpet av et år ren luksus. Tenk å kunne samle opp all plusstid til sommeren og ta tre uker ekstra ferie!!!
Det er ganske vanlig å ha stressende arbeidsdager, jobbe mot tida, forsøke å levere urealistisk - og på toppen av det hele måtte være med på innsparinger og ikke få noe særlig igjen annet enn gode ord om man er heldig. Det er ståa for ganske mange.
For et par år siden fikk jeg en halv marsipangris i julegavet, året etter kuttet de ut den siste halvdelen også. Og det var før finanskrisa. Det er ikke bare kommuner som sparer....
|