Sv: Trygdemisbruk
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Og samtidig, denne "vondt i viljen". Kanskje det er det de skal attføres fra? Eller kanskje er slik de liker å framstille det, fordi de føler seg misslykket som ikke har greid det normale livet med jobb osv.? Det er på en måte bedre å si at "jeg lurer systemet for penger" i stede for "jeg fikser ikke å få meg en jobb som jeg greier å beholde".
Ja, ganske ofte er det egentlig bare snakk om hvor pengene skal komme fra. De kommer fra fellesgodene enten det er som sosialstønad eller overgangsstønad, eller attføring. Ofte settes sosialstønadsmottakere ut i arbeidslivet gjennom attføringsbedrifter og vil da motta penger fra potten der også (Arbeid med Bistand). Målet er å få dem ut i arbeid, og ofte lykkes dette også, men noen ganger kommer de seg ut i arbeid, men yter så dårlig at bedriften ikke ønsker å overta å betale lønnen fordi vedkommende yter så dårlig, men han kan godt få være der (og nyte godene av å få være ute i arbeidslivet) dersom staten fortsetter å betale lønnen.
Det jeg prøver å si, er at ofte, så er det bare snakk om en forskyvning av et problem at folk mottar "feil" ytelse.