Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-09, 13:54   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?

Opprinnelig lagt inn av amgravem, her.

Jeg skjønner jo godt at noen kan bli syke. Men det burde være mulig og i det minste forsøke å gardere seg på noe vis. Nå skal for eksempel den første sykemeldte læreren til datteren min ta over parallellklassen hennes. Han skal ha aktiv sykemelding og de skal bruke en vikar ved siden av. Dette er en lærer som nærmer seg pensjonistalder og som har vært forholdsvis alvorlig syk det siste året. Ergo er det kanskje lite sannsynlig at han kan jobbe for fullt igjen.
Jeg mener det er jo et tegn på at de ikke tar problematikken seriøst.
Jeg aner ikke hva som skjer med klassen til datteren min til høsten, men belager meg på nye sykemeldinger og nye vikarer...

Helt og fullstendig enig med deg. Skolen tenker mer på lærernes ve og vel enn på elevene. Har mange eksempler på lærere som kommer tilbake fra sykemelding og permisjon og krever å få "sin" klasse tilbake. Da har de kanskje vært borte fra klassen i over ett år, og elevene har funnet seg godt til rette med vikaren som ble satt inn. Lærerne får ofte tilbud om andre klasser, men vil gjerne ha denne bestemte klassen. Kanskje fordi de er redde for å gå glipp av kontaktlærertillegget? Kanskje er klassen de får tilbud om å overta "vanskeligere" enn den de hadde før? Vanskelig å si hva som ligger bak, men at administrasjonen på de ulike skolene har et visst ansvar for å "sette ned foten" av og til, tror jeg ikke man kan komme bort fra.
Eks:Jeg synes det er egosistisk av en ung, kvinnelig lærer å ha en klasse i tre mnd, bli gravid (og selvfølgelig gå ut i sykemelding 5 min etter at den blå streken har tørket...) Komme tilbake fra fødselspermisjon + sykemelding (la oss si 1,5 års fravær) insistere på å få klassen "sin" tilbake. Ha klassen i 4 mnd, bli gravid, sykemeldt...og sånn går nu dagan ....for elevene. (Dette var selvfølgelig tatt helt ut fra min fantasi. Alle skjønte det, ikke sant? ) Folk har rett til å bli gravide, og syke, når de måtte ønske, men når man jobber med mennesker, kan det være greit å tenke litt på de man har ansvar for også, ikke baaare på seg selv..
Synes nå jeg da.

Sist redigert av rine : 15-05-09 kl 16:13.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat