Sv: Er nasjonalitet noe negativt?
Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.
Når jeg snakker om arbeidsgivere som behandler polakker dårlig, så tenker jeg først og fremst på firmaer. På arbeidsgivere som betaler polske ansatte dårligere enn de som er norske. Det er uakseptabelt. Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at jeg som privatperson mottar en tilbudt tjeneste (her har vi hatt polakker som har ringt på døra og tilbudt sin arbeidskraft). Jeg betaler det han har bedt om (hverken prutet eller diskutert pris). Slik jeg ser det da, så utnytter ikke jeg noen.
Hvorfor tenker du først og fremst firmaer? Og hvorfor kaller du det uakseptabelt når du utnytter mennesker i den situasjonen selv? Dette er toppen av dobbeltmoral, synes jeg.
Når jeg snakker om folk som behandler polakker og andre dårlig, snakker jeg (i tillegg til firmaer) om privatpersoner som leier de inn svart (slik at de mister alle rettigheter) og betaler de lavere enn det de vet er "tariff". Det er å utnytte folk. Om det er en snekkerjobb, rengjøringshjelp eller annet det dreier seg om, er irrelevant. Det er også med å undergrave det systemet vi har i Norge med minstelønn, rettigheter for arbeidere osv. Det var du som dro dette inn i tråden, så jeg synes det går an å diskutere det her.
At de tar kontakt med deg og gir deg et slikt tilbud fratar deg ikke ansvaret for det du gjør, og jeg synes du utnytter situasjonen.