Sv: Dikt om spontanabort?
Jessica: ja, jeg har lest endel bøker nå, og det er jammen ikke lite en kvinne som spontanaborterer har måttet tåle opp gjennom tidene. Jeg sitter og gråter over alle skjebnene som det står så levende skildra om i bøkene.
Var i praksis på Gynekologisk avdeling, og da møtte jeg på et par kvinner som hadde fått utført utskraping pga spontanabort. Dette var veldig vanskelig for meg som student å takle faktisk, fordi jeg selv ville vært helt knust, hadde dette skjedd meg. Jeg satte meg så inn i følelsene deres at jeg ble uvel og skygga rommet og ante ikke hva jeg skulle si når jeg måtte inn dit. Dette er ikke riktig sykepleie, og nå som jeg har mer erfaring hadde jeg ikke gjort det samme i dag!
Dette er bakgrunnen min for oppgaven, jeg vil lære mer om både spontanabort og hvordan man kan hjelpe en kvinne til å mestre den traumatiske opplevelsen som det faktisk er. Endel kvinner får Post Traumatisk Stress Syndrom, og så får de ikke hjelp til å takle det.. det er helt feil.
Det finnes forsvinnende lite ny forsking på dette i Norge i dag, mens det i utlandet er forsket endel på dette.
Takk for at du delte erfaringene dine med meg