Sv: Den franske riviera - alle tips mottas med takk! :-)
I forfjor var vi et par ganger i Aqualand utenfor Antibes. (Heter det ikke det? Der hvor det er delfinshow og vannland og sånt.) Lett tilgjengelig med bil fra både Nice og Cannes. Morsom tunnel å gå i hvor det svømte haier over. Men det var dårlig med skyggeplasser der, så vi sleit litt da solen stekte som verst. Og så er det greit å huske at fornøyelsesparker i Frankrike ikke er som parkene i USA.
I Monaco er det også et akvarium. Der hadde vi det moro.
Ellers liker jeg veldig godt stranden i Juan-les-Pines og i St Raphael. Sistnevnte er en litt mer "folkelig" strand, ikke så jetset som Cannes. Juan-les-Pines er mer en mellomting. Mange Ferrarier å spotte, men det er flust av barnefamilier på stranden allikevel. (Vi har for øvrig en sommertradisjon med å kjøpe jordbærmilkshake på Häagen Dazs-isbaren der. Anbefales!)
Cannes er mitt favorittsted ved rivieraen, og vi pleide alltid å tilbringe sommeren der før vi fikk barn. Men Cannes er nok morsomst uten barn altså. Lekre butikker, silikondamer, menn med diamantarmbånd, ekstremt høy champagneføring. Restaurantlivet er mer spennende enn på småplassene (selv om man slettes ikke skal klage på småbyene altså, det er mye god mat å få), men stranden er ikke så morsom med de minste barna. Synes jeg i hvert fall. (Ok, her må jeg bare skyte inn en liten observasjon fra bassengkanten sist vi bodde i Cannes, med guttungen. Der vaklet de vakreste småbarnsmødre rundt med badedrakter, halskjeder og digre hatter med champagneglass i hånden. Og de var dritings altså. Helt som å se Patsy fra Absolute Fabulous. Det var ikke mye hyggelig for oss å se på, med de stakkars småbarna som satt på et håndkle og prøvde å få oppmerksomhet. Dette var på Majestic Barriere. Hotellet var strålende imøtekommende mot barn, og bassenget var supert, men det var rett og slett ikke spesielt hyggelig med alle disse jålene. Så jeg anbefaler det egentlig ikke.)
Boardwalken i Cannes er hyggelig om kvelden. En liten karusell, en fontene hvor det typisk arrangeres kappkjøring med noen småbåter, gassballongselgere osv. Når jeg tenker meg om så er det ganske ålreit å rusle rundt i St Raphael om kvelden også. Mye mennesker, gateselgere overalt, digre smågodtboder etc.
Nice har jeg ikke så mange tips om. Jeg foretrekker sandstrender, så derfor har vi aldri hengt noe videre der.
Et annet tips, om dere skal farte litt rundt, er å ta turen til Italia. Sist kjørte vi til San Remo. Det er jo en helt annen stil enn på den franske siden. Og isen er fantastisk! Strendene er fine, men ikke så striglet som i Frankrike.

|