Sv: Ta med julegavene bort?
Hvis dere reiser med bil, så ville jeg ha drasset. Jeg har drasset fram og tilbake til Trøndelag både med fly og tog samt til England og tilbake, men det ble virkelig for mye styr. Og potensielt dyrt. Overvekt på fly er IKKE billig.
Vi reiser til England i morgen og skal derfor åpne pakker i kveld (så hvis jula ikke kommer i år, så vet dere hvorfor ... ). Hadde vi måttet sitte gaveløse i England mens de andre åpnet pakker, hadde saken vært en annen, men det vanker nok mer enn nok gaver på oss likevel. Tro meg, å reise på stappfylle fly og tog i jula er ille nok om man ikke skal drasse på ting man ikke har bruk for der og da. :veldig erfaren:
Dessuten har yngstemann vært slik hittil at han blir raskt overveldet og ikke vil åpne noe mer enn en fire–fem pakker i slengen, så da kan det være greit å fordele.
I min barndom åpnet vi forresten alltid én gave hver på lille julaften. Dette var fordi stesøstera mi var hos oss den kvelden, men ikke på julaften. Men bare én, resten måtte pent vente til julaften. Så jeg har aldri opplevd å åpne pakker verken julaften morgen eller 1. juledag. Litt moro å høre om de andre tradisjonene her.
Siden vi skal til England i år, kommer vi til å feire på engelsk vis, dvs. åpne pakkene på morgenen 1. juledag. Når svigers feirer jul hos oss, åpner vi på julaften. "When in Rome.." osv.