Sv: Priser på koldtbord
Det er en kjent sak at smaksløkene er i uvikling gjennom livet. Mange barn kjenner de bitre smakene i grønnsaker langt sterkere enn voksne f.eks.
Selv som voksen får man stadig nye preferanser og slutter kanskje å like noe godt til fordel for noe annet.
Hvorfor skal voksne få bestemme hva som er god festmat?
Jeg elsker oliven, men ville jo syntes det var skrekkelig å få servert da jeg var åtte. Endel matvarer er "an aquired taste", og om man synes det er fantasiløst (og kanskje også nærmest forkastelig) med pølser når det er fest, synes jeg likevel det er et poeng å ha mat som gjestene liker. Kommer det mange barn, er sannsynligheten stor for at de ikke vil kose seg like mye med tzatziki og fetaost som det vi vil.
Og om man ikke vil ha egen barnemeny, så er det ihvertfall et poeng å ha noe man vet barna kan kose seg med som endel av koldtbordet.
Vi tar jo gjerne hensyn til gjester i den eldre garde. Jeg serverer f.eks ikke en hot curry til svigers én gang til.