Sv: GPS-merking av demente?
Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.
Fordi min mor er "frisk" (hun er 85 år gammel) får ikke min far, som er eldre enn henne, sykehjemsplass fordi kommunen mener min mor er fullt ut i stand til å ta seg av ham. (kommunen sparer penger) Hun er ikke i stand til å ta seg av ham, som finner på all verdens krumpspring både natt og dag. Og er det da riktig at hun også skal låses inne i sitt eget hjem, sammen med ham.
Mitt poeng her er at jeg mener man må gjøre noe med de første tingene du påpeker her og at GPS er et dårlig alternativ for mennesker som trenger omsorg og tilsyn.
Jeg har truffet på en del av de som fortsatt bor hjemme og deres utslitte pårørende. Jeg mener tilbudet de får ofte er altfor dårlig.
Et menneske er dårlig nok til å vandre forvirret rundt og fryse ihjel om vinteren. Istedet for å tenke GPS mener jeg altså da at man må tenke på hvor i alle dager sviktet det når denne personen i det hele tatt kom i den situasjonen? Og da mener jeg IKKE at pårørende har sviktet. Det er det offentlige som har sviktet både pasient og i stor grad de pårørende.
Jeg mener at det er god grunn til å frykte at GPS vil føre til at pasienter med demens får enda mindre av den allerede stusselige hjelpen de får i dag.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|