Sv: Straffen til Josef Fritzl
Opprinnelig lagt inn av Tito, her.
Dere som er så ekstremt rystet over øye-for-øye tankegangen. Se for dere dette scenarioet: Dere er ute og jobber i hagen, mens datteren deres på f.eks. 6 år er inne alene og leker på rommet sitt. Dere hører lyder fra huset og går inn for å sjekke. Inne ser dere en fremmed mann som voldtar datteren deres på en aldeles grov måte. Pistolen har han lagt fra seg på en kommode, og dere klarer å nå den. Hvordan tror dere at dere vil reagere? Ta pistolen og skyte ham, eller bare f.eks. ringe politiet? Jeg kan ikke si sikkert hva jeg vil gjøre, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon og forhåpentligvis aldri slipper å oppleve dette. Men jeg så engang et Oprah-program hvor noe lignende hadde skjedd og moren hadde da skutt gjerningsmannen og drept ham. Jeg husker ikke helt om hun ble straffet for dette, men jeg husker at jeg sympatiserte med henne og forstod godt at hun gjorde som hun gjorde. Hvis dere også klarer å sympatisere med denne moren, kan dere ikke sitte her å si at øye-for-øye tankegang er så forkastelig.
Det er jo ikke et eksempel på øye-for-øye-tankegang - jeg går jo ut fra at hun skjøt for å redde sin datter og ikke for å straffe overgriperen.